خلاصة:
موزههای علوم قبل از آنکه یک محیط نمایشی باشند،یک محیط آموزشی هستند که هدف اصلی آنها ایجاد فضایی برای مشارکت افراد در یادگیری علم به شیوهای نوین است.امروزه طراحی موزههای علوم،یادگیرنده محور هستند و آموزش از شنیدن به سمت دیدن و آزمایش کردن سوق پیدا میکند و بدین طریق یادگیری پایدار،عمیق و کاربردی میشود.
در این راستا تحقیقاتی در خصوص طراحی چارچوب مفهومی و عملیاتی موزههای علوم به شیوه تعاملی صورت گرفته است که نتایج آن در اینجا ارائه میگردد.در این مقاله پس از معرفی موزه علوم و نقش آنها در یادگیری فعال، چارچوب مفهومی و عملیاتی طراحی موزههای علوم تشریح و در نهایت ویژگیهای تعدادی از مهمترین موزههای علوم در ایران و جهان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
ملخص الجهاز:
"پس از معرفی موزه علوم و نقش آنها در یادگیری فعال،
این امر،احداث خانهها و موزههای علمی برای شهرها یک
موزههای علوم در یادگیری فعال مورد بررسی قرار خواهد
طراحی موزه علوم اختصاص داشته و در بخش 6 و 7 به ترتیب
برای ارایه در موزه علوم است.
پیشرفته در طراحی موزه است که بر اساس یک سری
در این قسمت موزه علوم بر اساس یکسری معیارهای
در این بخش باید انتظارات آموزشی که از ارایه موضوعها
چیست،چه فضاهایی مورد نیاز است و موزه برای چه کسانی
به این منظور که تنوع فضایی لازم است تا
این موزه با سرمایهگذاری بنیاد علم ژاپن،از آوریل 1964 کار
تجهیزات این موزه بطور پیوسته در حال تکمیل و گسترش
این موزه در سال 1944 تأسیس گردید و یکی از ده موزه
تا 8 سال بوده و تور این موزه از زمستان سال 2003 آغاز شده و
این موزه یک پارک علمی بزرگ است که به دنبال ایجاد و
پایهگذاری شده است و موزهی علوم منطقهای عظیمی است
این موزه،از سه بخش تشکیل شده است:
-بخش پژوهشی:در این قسمت با سایر موزههای دنیا بر
اخیرا یک کتابخانه مرجع هم در موزه ایجاد شده است که
این موزه با 17 سالن نمایش در دو طبقه فعالیت
دارد از قبیل موزه مقدم،موزه دانشگاه علوم پزشکی تهران و
در سال 1375 میباشد که با همکاری موزه علم مونیخ صورت
موزه علوم یزد در سال 1367 توسط اداره کل آموزش و پرورش
فیزیکی را به نمایش گذاشته است و از جمله موزههای علمی
''''مطالعات اولیه جهت ایجاد موزه علوم نانو مهندسی‘‘،"