ملخص الجهاز:
"مثلا"، استراتژی مربوط به هدف 1-یعنی"افزایش کارآیی درونی دانشگاه"ممکن است به این صورت بیان شوند:الف-توسعه معلومات تخصصی و مهارتهای آموزشی اعضای هیأت علمیب-توسعه امکانات آموزشی، وسایل کمک آموزشی و حداکثر استفاده از آنهاج-بازنگری در برنامههای درسی و شیوههای آموزشی با توجه به نیازهای تخصصید-بهبود مدیریت و بازنگری در ساختار و تشکیلات آموزش عالی/دانشگاههمچنین، استراتژی مربوط به هدف 2-"کمک به ارتقا و توسعه تکنولوژی ملی" ممکن است با عبارات زیر بیان شود:الف-ارتقای شناخت(آگاهی)نسبت به علم جدید(اثباتی)ب-تقویت بخش تحقیقات و توسعهج-پرورش محققان و متفکران برای آفرینش دانش تازه، و خلق تکنولوژی جدید.
همچنین سیاستهای اجرایی متناظر با استراتژی الف، هدف(2)یاد شده در قسمت 3-1، یعنی ارتقای شناخت(آگاهی)نسبت به علم جدید ممکن است به این صورت بیان شوند:الف-جهتگیری تکنولوژیک در آموزش دانشگاهی(آشنایی دانشجو با زمینههای تکنولوژی)ب-تلفیق آموزش با تحقیقات علمی و تکنولوژیج-تلفیق مبانی نظریهای علمی با عمل و کاربرد آن در صنعتبه این سان، سیاستهای متناظر با استراتژی الف مربوط به هدف"تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز مناطق محروم"یعنی"توسعه کمی و کیفی مراکز آموزش عالی در مناطق محروم"ممکن است به این صورت بیان شوند:الف-تأسیس رشتههای آموزشی متناسب با استعداد و نیازهای منطقهب-تربیت اعضای هیأت علمی برای دانشگاههای مناطق محروم(مثلا از طریق اعطای بورس تحصیلی در دورههای کارشناسی ارشد و دکترا)ج-تبادل دانشجو و استاد بین دانشگاههای منطقه و سایر دانشگاههاد-برقرار کردن مشوقهای مادی/معنوی برای اعضای هیأت علمی مناطق محروم (از قبیل بالا بردن ضریب پایه حقوق، مزایای آموزشی، جذب نیروی انسانی)تعیین برنامههای(عملیات)اجراییپس از اینکه هدفهای کمی-کیفی، استراتژیها و سیاستهای اجرایی برنامه توسعه نظام آموزش عالی/دانشگاه تعیین و تدوین شدند، مرحله بعدی، تعیین برنامههای اجرایی(برنامهریزی تاکتیکی)است."