ملخص الجهاز:
"413-ساختار دانشگاههاموارد مهم زیر در ساختار دانشگاه که به نحو بارزی بر انجام پژوهش علمی تأثیر میگذارد وتحقق یا عدم تحقق اهداف توسعه ملی را متأثر میسازد، به شرح زیر خلاصه میشود:-عدم انطباق ساختار، فعالیت و عملکرد دانشگاهها در کشورهای در حال توسعه با آنچه که انجام پژوهشهای علمی میطلبد،-در اولویت قرار ندادن پژوهش و غفلت از این وظیفه حساس و حیاتی دانشگاه،-عدم وجود کادر علمی صرفا پژوهشی،-تنگ نظری و اهمال در پرورش و تربیت نیروی تحقیقاتی کارآمد،-تظاهر به توانایی انجام تحقیقات و شکوه مستمر از عدم وجود امکانات تحقیق و بدین وسیله پنهان کردن ضعف و ناتوانی قابلیتهای پژوهشی،-انجام پژوهشهای نظری و بنیادی صرف به منظور اخذ ترفیع،-اولویت دادن به انتشار مقالات و نتایج کار تحقیقاتی در مجلات خارجی و انجام وگزارش این پژوهشها در زمینهها و شیوههای مورد نظر آنها،-عدم پویایی برنامههای آموزشی و پژوهشی و خدماتی دانشگاه و استمرار شیوههای سنتی در عمل،-تقلید کورکورانه از کشورهای دیگر در ایجاد رشتههای تحصیلی و تدوین برنامههای درسی فارغ از ملاحظات مربوط به نیازمندیهای کشور و اهداف برنامههای توسعه ملی،-ساختار عمودی دانشگاهها و واحدهای مربوط و عدم وجود مکانیزمی برای ارتباط بین واحدهای مربوط مختلف که انجام تحقیقات چند زمینهای مثل تحقیقات زیست پزشکی(بیومدیکال)و تحقیقات در نظامهای بهداشتی را غیر ممکن میسازد.
نتایج این تحقیق بیانگر این واقعیت است که عمده ناکامیهائی که ممالک جهان سوم در راه دستیابی به اهداف توسعه ملی با آن مواجهند را میتوان بدین شرح مطرح نمود:کمبود اعتبارات تحقیقاتی، کافی نبودن یا محدود بودن منابع و ابزار تحقیق، نارساییهای ساختار دانشگاهها و نظام آموزشی جامعه، ماهیت تحقیقات کمبود نیروی پژوهشی، عدم ارتباط علمی و تحقیقاتی دانشگاه با مراکز تولیدی و خدماتی جامعه وارتباطات بین دانشگاهی در امر تحقیقات و عدم آگاهی از پیشرفتها و دستاوردهای تحقیقاتی سایر کشورها، نگرش ناآگاهانه و منفی جامعه به دانشگاه و پژوهش، مسایل ناشی از سیاستگذاریهای دولت و اعطای اعتبارات دانشگاهی و پژوهشی، و بالاخره عدم وجود سازمانهای پرتوان و هماهنگکننده فعالیتهای پژوهشی و مشکلات مدیریت پژوهش در کشور."