خلاصة:
هدف از این پژوهش، مقایسه نگرش مذهبی و سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان است. جامعه آماری این پژوهش، همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان در سال تحصیلی 88ـ1387 و نمونه آن را 180 نفر از دانشجویان (90 دانشجوی پسر و 90 دانشجوی دختر تشکیل می دهد)، که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ایی انتخاب شده اند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: پرسش نامه نگرش سنج مذهبی و پرسش نامه سلامت روانی (25-SCL). طرح پژوهش نیز از نوع مقایسه ایی است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، افزون بر روش های آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار، از روش آمار استنباطی همانند t تست گروه های مستقل استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون t گروه های مستقل نشان داد که، بین نگرش مذهبی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد، ولی بین سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان تفاوت معناداری مشاهده نشد.
ملخص الجهاز:
بر اساس نتایج این پژوهش، نمرات معیار لزوم عمل بر اساس اعتقادات مذهبی در دانشجویان مؤنث بهطور معناداری بیشتر از دانشجویان مذکر بود، ولی بین سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری ملاحظه نشد.
هدف پژوهش هدف اصلی پژوهش حاضر، مقایسة نگرش مذهبی و سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان در سال تحصیلی 88- 1387 است.
از اینروی، در تحقیق حاضر پژوهشگر به دنبال یافتن پاسخ این مسئله است که آیا بین نگرش مذهبی و سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان تفاوت معناداری وجود دارد؟ بنابراین، با توجه به هدف پژوهش و پیشینة پژوهشی، فرضیههای زیر مورد آزمون قرار گرفتند.
1. بین نگرش مذهبی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان تفاوت معناداری وجود دارد؛ 2.
بین سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان تفاوت معناداری وجود دارد.
بنابراین، فرضیه اول پژوهش تأیید میگردد، بین نگرش مذهبی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر نشان داد که از نظر نگرشهای مذهبی، بین دو جنس تفاوت معنادار مشاهده میشود؛ به این معنا که نگرش مذهبی در دانشجویان مؤنث قویتر است.
همانگونه که در یافتههای پژوهش مشاهده شد، نتیجة حاصل از اجرای آزمون t نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ سلامت روانی تفاوت معناداری وجود ندارد.
& Argyle, M, The Psychology of Religious Behavior, Belief and Experience, New York, Routledge, 1997.
& Argyle, M, The Psychology of Religious Behavior, P.
& Argyle, M, The Psychology of Religious Behavior, P.