خلاصة:
سالهاست کشورهای توسعهیافته و یا درحال توسعه با اهداف مختلف و به روشهای گوناگون کمکهایی را به کشورهای کمتر توسعهیافته یا فقیر اختصاص دادهاند.مطالعات حاکی از آنست که کمککنندگان عموما در راستای و هماهنگ با سیاست خارجی خود اقدام به اعطای کمک نمودهاند و به عبارت روشنتر کمکها بهمثابه حلقهای از حلقات سیاست خارجی آنها بوده است.حتی اعطای کمک به شکل بین المللی نیز از این قاعده کلی مستثنی نبوده و اعضای نهادها و سازمانهای بین المللی نیز ابتدا با هدفگذاری در سیاست خارجی خود و سپس در چارچوبی بین المللی که همانا بخشی از سیاست بین الملل میباشد اقدام به اعطای کمک نمودهاند.
ملخص الجهاز:
"درحالیست که پس از دوره مذکور نیز کمکهای یاد شده در اشکال جدید ادامه یافته و نقش هریک از طرفین کمککننده و گیرنده متحول گردیده است.
جذب منابع مالی لازم با کشورهای خارج از افریقا و سازمانهای بین المللی صورت پذیرد.
هدف آن افزایش حضور کشورهای افریقایی زیر خط صحرا در بازار جهانی ذکر شده است.
اروپا معتقد است تحت مزایای مربوط به این قرارداد تنها طی یکسال تجارت میان اروپا و سه منطقه یاد شده حدود 7 درصد رشد یافته و از رقم 55 میلیارد یورو در
5-ژاپن نیز طی ابتکاری موافقت نموده تا کشورهای کمتر توسعه یافته در افریقا بدون
بدهیهای بین المللی کشورهای کمتر توسعه یافته افریقایی گامهایی را بردارد.
بین المللی افریقا در منابع مختلف به صورتهای متفاوت بیان شده است.
در افریقا خصوصا در کشورهای واقع در زیر خط صحرا حاکی از توسعه نیافتگی،فقر و
توسعه در افریقا بهطور عمومی و در کشورهای زیر خط صحرا بهصورت خاص دارای
برآورد گردیده که حدود 770 میلیون نفر از این جمعیت در کشورهای زیر خط صحرا(شامل 42 کشور)زندگی میکنند.
کشورهای افریقایی زیر خط صحرا در بازارهای خارج افریقا سرمایهگذاری شدهاند.
بخش سوم:اعطای کمک به افریقا در چارچوب سیاست بین الملل
تأثیرات کمکهای اعطایی بر روند رشد و توسعه در کشورهای افریقایی پاسخ لازم برای
افریقا همچنان اعطای کمک به کشورهای فقیر و کمتر توسعهیافته را توأم با انگیزههای
بین المللی(همچون بانک توسعه افریقایی)در شرایط بحران اقتصادی جاری باید در
اعطای کمک به کشورهای افریقایی فقیر و کمتر توسعهیافته در بسیاری از موارد به"