ملخص الجهاز:
"{o8o} در کتاب مقدس و نیز ادبیات ربنی،از این قوم ذکری به میان نیامده است و لذا دانستههای ما دربارۀ زندگانی و اعتقادات آنان بیشتر مبتنی بر گزارشهای نویسندگان یهودی و مسیحی است.
منابع موجود دربارۀ این فرقه را میتوان به دو گروه عمده تقسیم کرد: الف-آگاهیهای فراهم آمده توسط نویسندگان همعصر و یا نزدیک به عصر اسنیان که هرچند در برخی موارد قابل نقد است،اما از نظر تاریخی اهمیت بسیار دارد.
p,eit siH fo msiaduJ eht dna suseJ,niltieZ;52-2/II,raw hsiweJ,suhpesoJ.
R,iwZ;109/I,>>senessE<<,naM;52-02/II,raw hsiweJ,suhpesoJ 131.
msiaduJ eht dna suseJ,niltieZ o} در زمان هیرودیس کبیر{o62o}(حک:37 ق م-4 م)،اسنیان از آزادی بیشتری برخوردار گردیدند و به احتمال در این دوران دوباره به اورشلیم بازگشتند.
بسیاری از اسنیان در این جنگ کشته شدند و به احتمال گروه اندک باقیمانده نیز در انقلاب بارکوکبا{o66o}یا بارکوخبا{o67o}که در 135 م به رهبری شمعون{o68o}بارکوخبا بر ضد رومیان صورت گرفت،شرکت کردند.
آداب و آیینهای دینی-اجتماعی اسنیان:این قوم که به شهادت یوسفوس و فیلون،جمعیت آنان به چهار هزار نفر میرسیده{o71o}،گروهی از زهاد بودند که در میان آنان تمایلات گنوسی نیز وجود {o(62).
H dna,J,uoleinaD;173/II,raw hsiweJ,suhpesoJ ,naM;32/II,>>msiaduJ<<,iwZ;935/I,munoigileR airotsiH ni,>>msicitsonG<<,esseroD;43/I .
,>>senessE<<,ttaffoM;772/II,yrotsiH larutaN,ynilP;963/II,raw hsiweJ,suhpesoJ .
. 793/V,"senessE",ttaffoM;998/I,"senessE",naM;173-963/II,raw hsiweJ,suhpesoJ o} {o(76).
. 561/V,>>senessE<<,namffihcS;009-998/I,>>senessE<<,naM;173/II,raw hsiweJ,suhpesoJ o} میشد که عبارت بود از کشاورزی و کارهای دستی.
,>>senessE<<,namffihcS;009/I,>>senessE<<,naM;91/XI,seitiuqitnA hsiweJ,suhpesoJ .
. 793/V,>>senessE<<,ttaffoM;009/I,>>senessE<<,naM;973-773/II,raw hsiweJ,suhpeseJ o} محدودۀ گروه،با رعایت مقررات و قوانین خاصی،زندگی کنند و در این مدت خویشتنداری آنان مورد امتحان قرار میگرفت.
;461/V,namffihcS;109/I,>>senessE<<,naM;773-573/II,raw hsiweJ,suhpesoJ دائرة المعارف الکتابیه،299/1-300.
. 109-009/I,"senessE",naM;21/I,seirutneC naitsirhC,uoleinaD o} اسنیان مجازات ابدی را باور نداشتند اما اعتقادی جبریمذهبانه در بین آنان رواج داشته است."