ملخص الجهاز:
"تنوع موضوعات انشاء از جمله مواردی است که تأثیر به سزایی در کیفیت انشاها دارد؛بعضیها بیشتر در پی رعایت قواعد انشایی و دستوری هستند؛بعضی دیگر نوشتن مطالب را به صورت علمی میپسندند و بعضی دیگر به صورت وصفی خلاصه سلیقهها یکی نیست و تنوع موضوعات و استفاده از تمامی جنبههای زندگی(زندگی محیطی خود دانشآموز باید موردنظر باشد،نه مواردی که وی شناخت یا تخصص ندارد)زمینههای شناخت دانشآموز را بیشتر فراهم میکند و قوهء یادگیریاش را نیز بیشتر خواهد کرد.
برای نمونه رشته ادبیات آنچنان دارای تنوع کتابها و متون درسی است که بدون تعیین زمان مشخصشده برای هر درس،امکان طرح و نتیجهگیری مفید ممکن نیست؛بنابراین،سرگروه قاعدتا بایستی در دعوتنامهء تشکیل جلسه،ذکر ساعت و تعیین نوع درس و کتاب مورد بحث را مدنظر داشته باشد و حاصل کار هر جلسه را طبق آنچه که تاکنون معمول بوده در صورتجلسه،منتها به صورتی جامعتر و منظمتر از وضعیت فعلی منعکس نماید و به نظر مسؤولین برساند.
در کتاب فعلی فارسی چهارم فرهنگ و ادب شعری است اینچنین: مپندار جان را که گردد نچیز که هرگز نچیز او نگردد بنیز مؤلفان محترم نه معنی بنیز را نوشتهاند و نه معنی خود بیت را و من نیز به هر فرهنگی که در اختیارم بود،نگاه کردم؛معنی بنیز را ننوشته بود(البته معنی این بیت در شماره هفتم رشد ادب چاپشده که خیلی نیز مورد استفاده واقع شد)ولی آیا این مجله به دست همهء دبیران ادبیات میرسد،آنهم بعد از گذشت چند سال از تألیف کتاب و آنهم به درخواست یکی از دبیران محترم ادبیات که معنی بیت را خواسته بودند که معلوم است اگر خواسته نمیشد، چیزی هم در این مورد نوشته نمیشد."