ملخص الجهاز:
"دکتر شمیسا اغراق را به بیانی حماسی بدیعی تقسیم کرده است3و در معنی آنها میگوید که اغراق بیانی:«ادای معنی واحد است به طرق مختلف»مثل مکالمات عادی ما که در بیان دردها و خوشیهای خود خبر information کلمات را زیاد میکنیم»،در هنگام دندان درد میگوییم:مردم از دندان درد،(حال آن که کسی ازین مرض نمیمیرد)،در اغراق حماسی میبینیم که«مبالغه جزء ذات این فن شده است»چون تصور حماسه بدون دروغهای شاخدار و غمها و شادیهای ناباورانه و هیکلهای عجیب خارق العاده امکانپذیر نیست، و اغراق بدیعی:«مبالغههای زیبایی است که با صنعتهای شعری دیگر در هم آمیخته است»و این نوع آن،مورد نظر ماست: خاقانی در مصیبت زندان میگوید: بل که آهن ز آه من بگداخت ز آهن آواز الامان برخاست ساقم آهن بخورد و از کعبم سیل خونین به ناودان برخاست4 و یا در غم از دست دادن پسرش میگوید: از سیل اشک بر سر طوفان واقعه خوناب قبهقبه به شکل حباب شد5 اما هدف ازین مقوله اظهار این مطلب است که همهء صنایع معنوی کلام،هراسمی که میخواهد داشته باشد در اصل مبالغه است، یعنی اول مبالغه است بعد تشبیه،مبالغه است بعد استعاره،نظامی در توصیف شیرین میگوید: پریرویی،پری بگذار ماهی به زیر مقنعه صاحب کلاهی6 در ابتدا میگوید که شیرین فقط پریروست ولی بعد میبیند که کلام عادی است بنابراین با «فروغ هرچه بیشتر»میگوید که من چه میگویم؟پری چیست؟او ماه است!و با این کار در ضمن تشبیه،مبالغهای ظریف و نامرئی را به زیور کلام میبافد: نه زورقی و نه سیلی،نه سایهء ابری تهیست آینه،مرداب انزوای مرا7 انزوا مشبه و مرداب مشبهبه است وجهشبه پرتی و دور از دسترس بودن است ولی تشبیه انزوا به مرداب یک مبالغه و باصطلاح exajjera کردن مطلب است."