ملخص الجهاز:
"او به معنای واقعی حاشیهنشین بوده است که امروز به متن جهان رسیده است یا این ویژگی جهان امروز است که دارد بیرون از متن رقم میخورد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) نخستین بار دکتر شفیعی کدکنی و بعد یوسف عزیز بنی طرف شعر آدونیس را به ما معرفی کردند آدونیس: از عمق سؤالات و بالا بودن نگاه انتقادی شما روزنامهنگاران ایرانی بسیار خوشحالم آدونیس با این همه«متنی»که دارد،هنوز در بیشتر نقاط با حاشیههایش شناخته میشود.
*** اما با این همه،حضور آدونیس را در تهران چگونه باید ارزیابی کرد؟ و آدونیسخوانی ما در تهران چه چیزی بر این بنای سترگ ادبیات شرق میتواند اضافه کند؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) آدونیس برعکس شاعران عربی چون«نزار قبانی»و«البیاتی»و«محمود درویش»فاقد پایگاه مردمی در خود کشورهای عربی است پس بیدلیل نیست که میگوید جامعه عربی خوانندگان حرفهای ندارد و عربها نسبت به شعر عرب بیتفاوت هستند و«در تهران و همانگونه که در دمشق-که دو سال پیش به دعوت سفارتخانهای اروپائی به آنجا رفته بودم-مقامات رسمی در همهجا غایب بودند.
بخشی از این گفتوگو را در نهایت وامدار دوستانی هستم که با پرسشهای خود آدونیس را به حرف زدن ترغیب کردهاند چرا که حجمی از این گفتوگوها و در واقع پرسشهای آنها بوده که از آدونیس شده است و من فقط به خاطر در کنار او بودن به این پاسخها شاید پیش از دیگران دسترسی داشته باشم.
آیا به این معنا آدونیس تبدیل به عملهی فرهنگ جهانی شده است؟یا با آثار خود و با«الکتاب»خود و با نگاه تازه خود و خوانش نو خود از سنت همچنانه در بازخوانی و گسترش این میراث عظیم انسانی شرق به جهان نقش بازی خواهد کرد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)"