ملخص الجهاز:
"6- در سیره تربیتی و دیدگاههای حضرت علی(ع)به نکاتی برمیخوریم که به روشنی معلوم میشود آن حضرت پیشرو در بسیاری ازنکات تربیتی بوده که صاحب نظران امر تعلیم و تربیت دنیای امروزبه خصوص صاحبنظران غربی سالهای سال بعد و پس از آزمایشهای مکرربدان رسیدهاند، برای نمونه بحث تاثیر وراثت و محیط که ازکهنترین مباحث تعلیم و تربیت و روانشناسی است و بهنحو شایستهایمورد توجه آن حضرت بوده است، همچنین بحث مراحل تربیت و رشدکودک و اصولا توجه به کودک و تربیت متناسب او که عمدتا در قرننوزدهم و بیستم تحت عنوان روانشناسی رشد کودک مطرح گردید بهنحو دقیق و ظریفی در سیره تربیتی آن حضرت مورد توجه واقع گردیداز همه مهمتر برخی تئوریهای روانشناسی است که از شاهکارهایروانشناسان و صاحبنظران امر تربیتبه حساب میآید و سالها تاریخروانشناسی و علوم تربیتی را تحت تاثیر قرار داده است درحالیکه اینها ریشه در سیره تربیتی آن حضرت دارند، در یا تئوریانعکاس مشروط ( Conditionet Reflx) اشاره نمود که عمدتا درروانشناسی یاد گیری مطرح میشوند، بر طبق این تئوری اساسیادگیری بر انعکاس مشروط قرار دارد که بر اثر مجاورت و مشابهتدوشییء با یکدیگر امر یادگیری آسانتر و بهتر صورت میگیرد،تئوری فوق برای اولین بار توسط پاولف روسی مطرح گردید و بعد ازآزمایشهای مختلفی که روی حیوان انجام داد نتیجه گرفت کهعکسالعمل طبیعی یک امر در شرایط خاصی به امر مجاور آن منتقلمیشود."