خلاصة:
جو سازمانی و مشارکت از جمله موضوعاتی هستند که طی چند دهه اخیر توجه صاحبنظران و
علاقهمندان به رفتار فردی، گروهی و سازمانی و دانشگاهی را به خود جلب کردهاند.
در تحقیق انجام شده، میزان مشارکت اعضای هیئت علمی و ارتباط آن با جو سازمانی در
دانشگاه مورد مطالعه براساس چارچوب نظری تدوین شده بررسی شده است. در این خصوص، فرض
شده است که مشارکت اعضای هیئت علمی در چهار زمینه اصلی آموزشی، پژوهشی، مسائل هیئت
علمی و مسائل مدیریتی صورت میگیرد و میزان مشارکت آنان متأثر از جو سازمانی
دانشگاه است. با استفاده از روش تحقیق همبستگی، 192 عضو هیئت علمی با توجه به
متغیرهای گروه آموزشی، دانشکده (مهندسی، علومپایه، ریاضی و کامپیوتر، علومآب،
دامپزشکی، کشاورزی، تربیت بدنی، علومتربیتی و روانشناسی، اقتصاد و علوماجتماعی،
الهیات و ادبیات) و مرتبه علمی (استاد، دانشیار، استادیار و مربی) به صورت تصادفی
انتخاب شدند. دادههای تحقیق پس از جمعآوری براساس فرضیههای تحقیق و با استفاده
از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. نتایج به دست آمده گویای
آن است که: الف. مشارکت اعضای هیئت علمی در مسائل آموزشی، پژوهشی، همکاران و مدیریت
متوسط بوده است؛ ب. جو سازمانی دانشگاه با توجه به خرده مقیاسهای صمیمیت، روحیه،
مزاحمت، بیعلاقگی، رفتار حمایتی، کنارهگیری، نفوذ، سرپرستی نزدیک مدیر گروه در
سطح قابل قبول است؛ ج. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام بیانگر آن است که به ترتیب
اولویت توجه به روحیه، دوری از مزاحمت، کاهش بیعلاقگی و رفتار کنارهگیری مدیر
میتوانند در افزایش مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه مؤثر باشند.
ملخص الجهاز:
"جدول 2- میزان مشارکت آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاهگویههامیانگینانحراف معیارحداکثرحداقل تعدادحضور فعال و مستمر استادان در طراحی دورههای آموزشی جدید با مدیران گروهها02/329/151185حضور فعال استادان هنگام ثبت نام و انتخاب واحد دانشجویان گروه55/318/151191همکاری استادان در رفع مشکلات علمی دانشجویان91/394/051190همکاری با مدیر گروه در برنامهریزی و توزیع به موقع دروس گروه94/309/151192هماهنگی در اعلام به موقع نتایج امتحانات برای اطلاع دانشجویان90/389/051191هماهنگی در تشکیل کلاسهای دروس نظری و عملی مطابق تقویم آموزشی دانشگاه15/491/051192همکاری با مدیران گروهها در برگزاری امتحانات33/491/051190همکاری در اتخاذ تدابیر لازم برای بالا بردن سطح علمی کلاسهای درسی گروه56/302/151188همکاری با مدیر گروه در بازنگری برنامهدرسی رشتههای تحصیلی گروه45/312/151189حضور فعال و مستمر در ساعات راهنمایی تعیین شده برای دانشجویان48/300/151192ایجاد انگیزه و شوق علمی در دانشجویان رشته و گروه49/397/051188حضور منظم در جلسات گروه آموزشی31/478/051191آگاهی استادان از قوانین و مقررات آموزشی – پژوهشی گروه72/393/051191مشارکت آموزشی اعضای هیئت علمی 78/364/051192 میزان مشارکت اعضای هیئت علمی در فرایند تصمیمگیری امور پژوهش گروه چگونه است؟ برای آگاهی از میزان مشارکت استادان در بعد پژوهشی میانگین نظرهای آنان محاسبه شد؛ ما فرض کردهایم که دامنه میانگین بر روی پیوستاری از 1 تا 60/2 (مشارکت پایین)، 61/2 تا 50/3 (مشارکت متوسط) و51/3 تا 5 (مشارکت بالا) قرار دارد.
نتایج مربوط به میزان مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه مورد بررسی در ارتباط با مسائل استادان گروه بیانگر آن است که پاسخگویان این تحقیق هماهنگی در اجرای مصوبات شوراهای دانشکده و دانشگاه (52/3) را متوسط به بالا، اما همکاری نزدیک با سازمانهای منطقه و کشور و جذب پروژههای درآمدزای آموزشی، پژوهشی و مشاورهای (71/2) را ضعیف ارزیابی کردهاند.
نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه با بهرهگیری از روش مرحلهای (گام به گام) بین خرده مقیاسهای جو سازمانی و میزان مشارکت اعضای هیئت علمی در فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، مسائل استادان و مدیریت گروه و دانشگاه نشان میدهند که R ضریب همبستگی جو سازمانی با ترکیب خطی متغیرهای روحیه، مزاحمت، بیعلاقگی و کنارهگیری معادل 66/0 است و دامنه آن بین 0 و 1 قرار دارد."