ملخص الجهاز:
"این اثر اگرچه با استفاده از منابع متعدد و تجربهی خوب مؤلف در حوزهی روش تحقیق(در حوزههای علوم رفتاری و تربیتی)توانسته است راهنمایی مفید برای استفاده باشد،خصوصا صفحات 115 تا 119 که به خوبی نکات مربوط به انتخاب مسئله و انتخاب عنوان را بیان داشته است،اما دارای کاستیهایی نیز میباشد که اهم آنها در سه بخش به شرح زیر ذکر میشود: بخش اول(صوری): کتاب حاضر با توجه به اینکه در سال 1382 به چاپ رسیده است، باید از رسمالخط فارسی(رسمالخط جدید)بهره میگرفت،ولی این امر در کتاب به چشم نمیخورد و همهی نکات لحاظ نشده است.
اما در در باب طریقهی بیان انواع روش تحقیق،نقیصههایی است که بشرح زیر بیان میگردد: مؤلف در یک قسمت از کتاب(فصل دوم)به بیان طبقهبندی جامع پژوهشها در علوم تربیتی پرداخته و در این راستا از نظر یک نویسنده بهره برده است(ون دلن)و ساختار کتاب نشان از یک ناپیوستگی ساختاری در ارائهی مطالب دارد.
از آنجایی که کتاب فوق از لحاظ پیکربندی و محتوا سرشار است، لذا دارای اشکالات جزئی میباشد که اهم نکات به صورت مرتب در زیر بیان میشود: 1-همانطوریکه خود مؤلف در مقدمهی کتاب بیان داشته، کسانی که این کتاب را مطالعه مینمایند،باید مفاهیم اساسی آمار( توصیفی و استنباطی)نظیر مطالبی که در طول دو نمی سال تحصیلی یا چهار واحد درسی در رشتههای علوم تربیتی دورهی کارشناسی فراگرفته میشود و پیشنیاز و زیربنای درک و فهم مطالبی است که در این کتاب ارائه شده است را گذرانیده باشند که این موضوع عمدهترین اشکال محتوایی کتاب است و دانشجوی معمولی و یا حتی دانشجویانی که در مقاطع مختلف نیز این واحدها را گذرانیدهاند ولی مدتی با آن سروکار نداشتهاند نیز نمیتوانند مباحث مطرح شده در کتاب را درک کنند،به دلیل اینکه در بحث آمار به مختصر اشاره شده،از مطلب عبور کرده است."