ملخص الجهاز:
"کدامیک از این روشها به سود کشورهای فقیر است؟ حال یک بار دیگر فرض کنید که کشور مفروض به بازار خصوصی سرمایه دسترسی نداشته باشد.
مسئله این است که اگر قرار باشد اعتباردهندگان خارجی با یک دست جمع کنند(اقساط دیون واگذار شده)و با دست دیگر واگذاری نمایند(وامهای جدید)،این سیاست در کوتاهمدت،به نفع کشورهای فقیر است و برای ایشان از بخشش دیون به مراتب بهتر میباشد.
البته،در بلندمدت،با عدم بخشودگی دیون کشورهای مقروض، هر روز بر حجم این دیون افزوده میگردد که ممکن است گسستگی در توسعهء پایدار این کشورها را موجب شود.
آیا در صورت،استقراض از بازارهای خصوصی سرمایه به نفع کشورهای فقیر است؟پاسخ به این سؤال،به میزان بخشودگی دیون رسمی،ماهیت دولت دریافتکننده و چگونگی استفاده از اعتبارات دریافتی(جهت طرحهای تجاری یا اجتماعی)بستگی دارد.
اگر یک کشور فقیر به بازارهای خصوصی سرمایه دسترسی نداشته باشد و جو سرمایهگذاری در این کشور نیز چندان مطلوب نباشد،به نظر نمیرسد که سنگین شدن بار دیون،تأثیر چشمگیری بر سیستم مالی و اقتصادی این کشور داشته باشد."