خلاصة:
مقاله حاضر در پی پاسخ دادن به این سؤال کلی بوده است."کارایی داخلی دوره راهنمایی تحصیلی استانهای کشور در سال تحصیلی 85-1384"چه میزان بوده است؟برای این منظور با استفاده از کوهورت آموزشی به محاسبه شاخصهای کارایی داخلی مصوب مرکز آمارهای یونسکو(نرخ افزایش ترک تحصیل،تکرار پایه،ماندگاری هر پایه،تکمیل دوره، اتلاف،درصد اتلاف ناشی از تکرار پایه،درصد اتلاف ناشی از ترک تحصیل،میانگین طول سالهای تحصیل برای هر فارغ التحصیل،نسبت درونداد به برونداد ایدهال و واقعی و ضریب کارایی داخلی)دورهء راهنمایی تحصیلی استانهای کشور پرداخته شده است.نتایج حاکی از آن است که کارایی داخلی دورهء راهنمایی تحصیلی کشور در سال تحصیلی 85-1384 برابر با 84/6%بوده که شهر تهران با 92/8%بالاترین و کهکیلویه و بویر احمد با 9/77%پایینترین میزان کارایی داخلی را در میان استانهای کشور در دورهء راهنمایی تحصیلی در سال مذکور داشتهاند و میان مخارج سرانه دانشآموزای و ضریب کارایی داخلی از نظر آماری رابطهای معنادار وجود نداشته است.
ملخص الجهاز:
در پایه اول سیستان و بلوچستان(1,10%)و شهر تهران(5,2%)به ترتیب دارای بالاترین و پایینترین میزان برخورداری از نرخ ترک تحصیل بودهاند که تفاوت میان این دو استان برابر با 6,7% بوده است.
در پایه سوم سیستان و بلوچستان(4,8%)و شهر تهران(7,2%)به ترتیب دارای بالاترین و پایینترین میزان برخورداری از نرخ ترک تحصیل بودهاند که تفاوت میان این دو استان برابر با 7,5% بوده است.
استانهای کهکیلویه و بویر احمد با 3,3 سال و شهر تهران با 1,3 سال به ترتیب دارای بالاترین و پایینترین میزان برخورداری از میانگین طول سالهای تحصیل برای هر فارغ التحصیل بودهاند که تفاوت میان این دو استان برابر با 2%سال بوده است.
همچنین میانگین کشوری در این زمینه برابر با 54,3 سال بوده است که 15 استان دارای وضعیت مطلوبتر نسبت به میانگین کشوری هستند،به این معنی که به جای صرف سه سال برای هر دانشآموز(فارغ از اینکه او فارغ التحصیل شده یا ترک تحصیل نموده باشد)در استانهای کهکیلویه و بویر احمد 9/0 سال و در شهر تهران 2/0 سال و در کل کشور 54/0 سال اضافی هزینه اضافی بر نظام آموزشی دورهء راهنمایی تحصیلی تحمیل شده است.
خلاصه مدل رگرسیون (تصویرتصویر) >خلاصه و جمعبندی ارتقای کارایی نظام آموزشی در اهداف متعدد بالا دستی کشور(از جمله بند"10"سند ایران در افق 1404،ماده"6"تعهدنامه جهانی آموزش برای همه،بند"الف"و"ب"ماده"52"قانون برنامه چهارم توسعه کشور،بند"الف"محور"چهارم"سند تلفیقی اسناد توسعه بخشی و فرابخشی برنامه چهارم توسعه کشور)ذکر شده است،نتایج این تحقیق حاکی از آن بود که در نرخهای ارتقا،تکرار پایه و ترک تحصیل پایههای مرزی دوره راهنمایی تحصیلی(اول و سوم)نامطلوبترین وضعیت را داشتهاند.