ملخص الجهاز:
"با این مقدمه،در این یادداشت،طرح یک پرسش-و نه لزوما ارائه پاسخ جامع-مدنظر است؛تهران-آنگونه که شهروندان این شهر آن را میشناسند-تا چه اندازه در فیلمهای سینمایی ایران بازتاب یافته است؟این پرسشی است هزار سر که جنبههای گوناگونی دارد؛مثلا در فیلمهای سینمایی ایرانی تا چه اندازه کوچهها،محلهها،بازارها،گذرها،سینماها،میدانها،مدرسهها،بزرگراهها و پارکهای تهران را آنگونه که میشناسیم،میبینیم؟تا چه اندازه تصویر تهران را به مثابه نماد و نمونه مشخص گذر جامعه ایران از اجتماع سنتی به اجتماع مدرن،شاهدیم؟تا چه اندازه مسائل و مشکلات ریز و درشت این شهر همچون مشکلات فرهنگی،اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در فیلمهای سینمایی میبینیم؟با توجه به اینکه بیشتر فیلمهای سینمایی در شهر تهران فیلمبرداری میشوند،تا چه اندازه«تهران»را در این فیلمها مییابیم؟یا با وامگیری از احمد میراحسان در مقاله«بحرانهای کلانشهر در آینه فیلم مستند»(در سایت«پیک مستند»)،تا چه اندازه بحرانهای این کلانشهر در فیلمهای سینمایی ایران مشهود است؟بحرانهایی همچون«بحرانهای ساختاری و فیزیکی و بحرانهای ذهنی و روانی،بحرانهای مربوط به مهاجرت،نقل و انتقال و ارتباطات و مسکن و جرم و بزه و حقوق شهروندی و بحران اوقات فراغت و آلودگی و اعتیاد و مسائل جنسی و حاشیهنشینی و آموزشی مصرف و از خودبیگانگی و زندگی،زبانها،نژادها و ادیان در کنار هم و بحران رابطه قدرت و اهالی کلانشهر و پرسش آزادی و انواع بحرانهای محصول نظامهای طبقاتی و رابطه انسان و طبیعت و پرسش گسترده عمومی و فضای شهری و انواع نابسامانیها و تضادهای اصلی و فرعی و انواع جنبشهای ویژه کلانشهر و ظهور اشکال جدید بحران و سطحی شدن کنشهای متقابل اجتماعی»و صدها مورد دیگر(همان)."