ملخص الجهاز:
امنون نتصر دانشگاه عبری اورشلیم شاهان ساسانی در تلمود شاپور اول،شاپور دوم و یزدگرد اول مقدمه بدون شک بابل بزرگترین مرکز تمدن و فرهنگ یهود در سالهای بین 002 و 005 میلادی بشمار میرود.
تقریبا همزمان تولد چنین اثری بزرگ،تلمود دیگری در سرزمین فلسطین در شرف تکوین بود که آنرا تملود فلسطینی یا تلمود اورشلیمی میگویند این دو تلمود که توسط دو دسته مختلف روحانیون و استادان یهود نگاشته شده در پارهای مطالب باهم شبیه و در بعضی نکات باهم متفاوتند.
در یکی از کتب تلمود بنام Baba Mezia,70b راب یکی از مثلهای کتاب مقدس را(هرکه مال خود را برپا و سود بیفزاید آنرا برای کسیکه بر فقیران ترحم کند جمع مینماید-کتاب امثال سلیمان نبی باب 82 آیه 8)،اینطور تفسیر میکند: (1)-دربارهء راب رجوع کنید به: Neusner,idia,pp.
در فرصت دیگر ابلط شموئیل را که در آفتاب دراز کشیده بود ملاقات کرده میپرسد:ای حکیم یهودی آیا آنچه که مضر است میتوانید مفید هم باشد5؟ (1)- Rashi,ẓBaba MeziaẒ,70b.
شموئیل فورا روی خود را بسوی دیگر میچرخاند تا از نور آتش بهرهای نبرد-زیرا طبق رسوم یهود غیریهودی میتواند در شنبه برای یهودی آتش روشن کند ولی یهودی حق ندارد از آتشی که بنیت بهره رساندن به یهودی از طرف یکنفر غیریهودی گیرانده شده است استفاده کند.
دوره بین وفات شاپور اول(372 میلادی) و جلوس شاپور دوم(903 میلادی)دورهای است که یهودیان میکوشند آثار ارزندهء شموئیل و راب را مورد مطالعه دقیق قرار داده و راه را برای توسعه و نضج و بالاخره ختم تملود باز نمایند.
قسمت مهمی از مطالب تلمود که مربوط به شاپور دوم است از مادر این پادشاه ایفرا هرمز،نام میبرد.