ملخص الجهاز:
1 حکام ایالات و مقامات محلی نیز با تأسی جستن از ولی نعمت خود به کار تسطیح و ترمیم جادهها و احداث پلها و کاروانسراهای شهری و بین راهی روی آوردند؛چنانکه فیگوئروا از اقدامات الله وردی خان حکمران فارس در ایجاد پلهایی بر روی رودخانهی کر سخن میگوید2 که باعث تسهیل در عبور و مرور مسافران به اصفهان و بالعکس شده بود.
4 اهتمام در ساختن راهها و برقراری امنیت باعث تسهیل در حمل و نقل کالا و مسافر و نیز کارایی قابل ستایش(چاپار)در دوره شاه عباس اول شد،به گونهیی که در اوسط دوران سلطنت او،نامهای که یکی از راهبان فرقهی«برهنه پای کرملی»در اصفهان مینوشت،فقط بعد از بیست و پنج روز به دست راهب دیگری که در جزیرهی هرمز اقامت داشت،میرسید،به این معنی که چاپار مسافتی متجاوز از نهصد و شصت(960)کیلومتر را با سرعت تقریبا چهل کیلومتر در روز میپیمود.
جهانگردان اروپائی از تعداد زیاد کاروانسراهای شهری و بین راهی ایران این دوره سخن میگویند: تاورینه نقل میکند که«در تمام خاک ایران،خصوصا از تبریز تا اصفهان و از آنجا تا هرمز در مسافتهای معین و متساوی کاروانسراهای عالی دیده میشود.
8 کاروانسراها نه فقط مسافرخانهیی برای پذیرایی از مسافران،بلکه علاوهبر این پناهگاهی خوب و مطمئن بود که آنها را از غارت دزدان و حملهی جانوران و هوای سرد محفوظ نگاه میداشت و تجار میتوانستند برخی معاملات کوچک خود را در آن انجام دهند.
12 شاه عباس در راستای گسترش و تقویت تجارت،علاوهبر اهتمام در بهبود وضع راهها و ایجاد امنیت،اقدامات شایان توجه دیگری را نیز انجام داد،یکی از اقدامات جلوگیری از خروج طلا و نقدینگی از کشور بود.