خلاصة:
مطالعه بنیادی درباره مؤلفههای شخصیت و تأثیر آن در حوزههای شناختی، عاطفی و
رفتاری افراد مورد توجه فزاینده محققان بوده است.پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی مؤلفههای شخصیتی، بهویژه هوش طلاب موفق و
ناموفق حوزه علمیه قم انجام شده است. بدین منظور 120 نفر آزمودنی از پایههای دوم و
چهارم پنج مدرسه بهطور تصادفی انتخاب و در دو سطح موفق و ناموفق طبقهبندی شدند.پس از اجرای دو آزمون (پرسشنامه 16 عاملی شخصیت کتل، فرم A و تست هوش کتل،
فرمB ) دادههای بهدست آمده با استفاده از روشهای آماری شامل محاسبه ضریب
همبستگی، میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل واریانس دو طرفه، تجزیه و تحلیل شد و
نتایج زیر بهدست آمد:1. بین طلاب موفق و غیر موفق حوزه علمیه در عامل O (بیاعتمادی اضطرابآمیز؛ اعتماد
توأم با آرامش) از عوامل 16گانه شخصیت کتل، تفاوت معنادار وجود دارد؛ یعنی اینکه طلاب
موفق از سطح اضطراب و نگرانی کمتری نسبت به طلاب غیر موفق برخوردارند.2. سطح هوش طلاب موفق بالاتر از سطح هوش طلاب غیر موفق است.
ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول (3) میانگین و انحراف استاندارد آزمودنیها در عوامل 16 گانه شخصیت کتل به تفکیک دو پایه تحصیلی (پایه دوم و چهارم)بنابراین، پاسخ پرسش سوم پژوهش نیز مثبت است؛ یعنی بین طلاب پایههای دوم و چهارم در عامل 1 Q(بنیادگرایی، محافظهکاری) تفاوت معنادار وجود دارد؛ به این صورت که میانگین نمرات طلاب پایههای دوم به طرف قطب مثبت و میانگین نمرات طلاب پایههای چهارم به طرف قطب منفی تمایل دارد و معنای آن این است که طلاب پایههای دوم به تجربه و تعقل، بیشتر گرایش دارند، در حالیکه در طلاب پایههای چهارم، غلبه با گرایشهای محافظهکارانه، سنتگرایانه و اخلاقی است.
نتایج بهدست آمده از اجرای آزمون کتل 3 و تحلیل آماری آنها (تحلیل دادههای توصیفی و میانگینهای ارائه شده)، نشان میدهد که تفاوت بین دو میانگین نمرههای آزمودنیهای پایههای تحصیلی دوم وچهارم در عامل هوش با میانگین 111/24=1 Mو 590/24=2 Mو انحراف استانداردی برابر با 660/5=1 SDو 200/5=2 SDبسیار کم و غیر قابل اعتناست؛ چنانچه در نمودار شماره 4 نشان داده شده است: پایه تحصیلی تعداد میانگین انحراف استاندارد دوم 55 111/24 660/5 چهارم 55 590/24 200/5 جدول (4) میانگین و انحراف استاندارد آزمودنیها در عامل هوش به تفکیک پایه تحصیلی (دوم و چهارم)بنابراین، پاسخ پرسش چهارم پژوهش منفی است؛ یعنی تفاوت معناداری بین طلاب پایههای تحصیلی دوم و چهارم وجود ندارد."