خلاصة:
یکی از مسائل مطروحه در فرهنگ هر کشوری بحث سینمای ملی است.در این مقاله با رویکرد تحلیلی به بررسی چیستی سینمای ملی و دلایل شکلگیری آن خواهیم پرداخت.ضمن این بررسی، رویکردهای مختلف در پرداختن به این موضوع به تفصیل مورد بحث قرار میگیرد از نظر نگارنده، در بین سه رویکرد منطقهای،کاربردی و رابطهای،آخرین رویکرد در بررسی سینمای ملی مفیدتر به نظر میرسد.همچنین در این بررسی ابهامات موجود در این زمینه برطرف شده و توضیح داده میشود که سینمای ملی الزاما تولیدات داخل یک کشور را دربر نمیگیرد،بلکه به واسطهی خصیصههایی مانند به کارگیری میراث فرهنگی در این تولیدات،شکل میگیرد.رابطهای میان سینمای ملی و میراث آن نباید ضرورتا براساس رابطهی علی و معلولی بررسی شود،بلکه بیشتر باید بر حسب مواد مورد استفاده یا انتخاب فیلمسازان در این نوع فیلمها نگریسته شود
ملخص الجهاز:
"اگرچه اندرسون فیلم را بهعنوان وسیلهی ساختار دهندهی ملیت به حساب نمیآورد،ما را متوجه این واقعیت میکند که روایت فیلم مانند رمان و سایر قالبهای ادبی در فضا و زمان با ویژگی ملی ظاهر میشود؛همچنین به نظر میرسد که فیلم قادر است مفهوم هویت ملی را درون بیننده زنده کند.
حتی اگر،براساس ادعای هیگسون،سینمای ملی بهعنوان مارک در نظر تماشاگران و یا در نظر داوران اهدای جوایز به فیلم مطرح شود به منظور کارکرد سینمای ملی به این صورت،تماشاگران هم داخلی و هم خارجی باید قادر به شکل دادن(بهطور مفروض براساس ویژگیهای متنی قابل تشخیص) مفاهیم خاص دربارهی آن مارک یا اسم مزبور باشند.
سینمای ملی با صنعت فیلم داخلی تولید میشود و در یک دولت-ملت به جریان میافتد و به نظر مخاطبان ملی جالب میآید،در حالی که سینمای فراملی از لحاظ مالی بهطور بینالمللی تأمین میشود و صرفا از تولیدات درون کشور به شیوهی گستردهتری،توزیع میشود و میتواند در نظر مخاطب در سراسر مرزهای ملی جالب باشد16.
به رغم وجود خطر نسبت دادن اصالت و خلاقیت سبکهای این کارگردانان به اموری که از لحاظ فرهنگی خاص است(مثلا تلاش برای پایهگذاری این سبکها در فرمهای هنری بینظیر در فرهنگ مربوطهشان)،فیلمهای مخصوصی به وسیلهی مؤلفان،کارگردانی میشود که مفهوم سینمای ملی را به تماشاگر القا میکند.
اتخاذ اصطلاحاتی مانند پیشالگو و مدل ما را قادر میکند تا توضیح دهیم چگونه مفهوم سینمای ملی هم بهعنوان وراگروه کلیت سینما را کمابیش در ارتباط با دولت-ملت قرار میدهد،و هم موقعی که با ژانر و جنبش فیلمی یا حادثهای ترکیب میشود بهعنوان زیرگروه کاربرد دارد."