ملخص الجهاز:
"بعد از نیما،شاملو و کسانی که در شعاع مغناطیس وی قرار داشتند،گام بلند بعدی را برداشتنددرست است که او توانست وجه تازهای از قابلیتهای موسیقایی زبان فارسی را کشف کند کهبه علت غلبه عنصر وزن از چشمها و گوشها دور مانده بود،اما راهی که او پیش روی شاعرانفارسی باز کرد،مصداق کامل این مثل عربی است:خفظت شیئا و غابت عنک اشیاء.
گاهی این سوال پیش میآید که آیا حذف وزن نتیجه جوگیریهایشاعران در محیط شبه مدرن معاصر نبوده است؟یعنی آیا اشعار بدونشعور«مدرن شدن»باعث نشده که آنها تحت تأثیر نموجات عاطفی،قابلیتی را از شعر فارسی بگیرند که با هیچ چیز نتوانستند خلأ ناشی ازآن را پر کنند؟ مهمترین عامل ماندگار شعر در حافظه مخاطبان،عامل موسیقایی وبهخصوص وزن است.
در چنین جامعهایاگر عامل اصلی در حافظه ماندن شعر(وزن)را حذف کنیم،امکانی از آن(به تصویر صفحه مراجعه شود)سرودههای وی این ایده را در ذهنشاعران و منتقدان ایجاد کرد که میتواناز جدارهای فولادین سنت عبور کرد و درعین حال شعری زیبا سرود."