ملخص الجهاز:
"ولی بعد از ورود به آنجا و مشاهده کشوری با هزاران مجسمه و تندیس و دیوار نگاره و مبلمان شهری کمنظیر متقاعد شدم که ارمنستان موزه قابل تأملی است که هنر سنگ و فلز؛کمتر خیابانی در ایروان پیدا میکنید که یک مجسمه و چندین نقش برجسته سنگی در آن نبینیدوتکنیکهای اغواگر حجاری در میان آنها و مجسمههای غولپیکری از سنگ و برنز در جایجای شهر و حتا در شهرها و روستاهای کوچک،این کشور را به موزه بیسقف مجسمه مبدل کرده است.
اغلب این مجسمهها در دوران حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی سابق بر ارمنستان ساخته شدهاند و در بیشتر مواقع رجال سیاسی و نظامی و فرهنگی و دوران کمونیستی را به شکلی رئالیستی معرفی میکنند و برخی دیگر از آنها یادآور قهرمانی ملی و تاریخی و اساطیری به شیوهای سمبولیستی هستند و البته در همه موارد مقصدی سیاسی را دنبال میکنند؛با این حال فارغ از روح سفارشی این آثار و شکل و شمایل سوسیالیستیشان نمیتوان از ساخت بیبدیل و فنی این مجسمهها و انتخاب متناسب محیط و مجسمه و پایهها و سکوهای هوشمندانهای که بعضا حتا از خود اثر داهیانهتر و خوشساختتر هستند،به سادگی گذشت.
گفته میشود تا به امروز نیمی از آنها به این گنجینه رسیدهاند و پایان پروژه سال 2103 خواهد بود؛این مجموعهدار هشتادوهشت ساله ارمن امریکایی این امکان را در ایران به وجو آورده است که هنر معاصر جهان در معرض دید عموم قرار گیرد.
یکی نمایشگاهی بزرگ از چاپهای اتودیکس در موزه هر اپارات در ایروان بود و دیگری نامگذاری روزی به نام آرشیل گورکی و نمایش آثاری از او در شهر اچمیادزین و دیگری بیینال نقاشی گومری( Gyumri )که متأسفانه به دلیل بعد مسافت امکان دیدن آن فراهم نشد."