ملخص الجهاز:
"یک عده معتقدند که ما یک منطق بیشتر نداریم و آن هم همان منطقی است که نسبتش به ارسطو میرسد و بعد با منطقدانان جدید کامل میشود ولی بعضی اصول همچنان هست مثلا اینکه هر جمله یا صادق است یا کاذب یعنی منطق،دوارزشی است یا اینکه از تناقض هر نتیجهای میتوان گرفت یا اصل طرد شق ثالث.
این استدلالها در منطق جدید طوری صورتبندی میشوند که منطق ارسطویی اصولا این صورتبندیها را نمیتواند بکند چون ابزار لازم را برایش ندارد به همین دلیل نقش بعضی از این استدلالها در منطق جدید روشن میشود برای اینکه ابهامزدایی از آنها میشود و مقدمهها به گونه ای تحلیل میشوند که به کلی متفاوت است با تحلیل ناتمام منطق ارسطویی از آن.
این یک مثال است مثالهای متعدد دیگری هم هست ولی گمان می کنم همین نشان بدهد که اگر با ابزار منطق جدید مجهز باشیم خیلی بهتر می توانیم یک استدلال فلسفی را تجزیه و تحلیل کنیم.
ولی هستند کسانی که سر همین قاعدهها هم بحث دارند مثل منطقدانان شهودی که اگر حرف آنها را قبول کنیم آن وقت دیگر طبیعی بودنشان زیر سؤال میرود برخ مثل فرگه معتقدند ما کشفشان کردهایم بعضیها معتقدند قراردادیاند و ابداعشان کردهایم و این بستگی به طرز فکر ما دارد ولی به اعتقاد من قواعد منطقی واقعا در طرز تفکر ما وجود دارند و قرار دادی صرف نیستند این مسألهای است که کواین (W."