ملخص الجهاز:
"به همین دلیل بدون این کارکرد،بعثت آنان را عبث میخواند: جز زیک رو نیست پیوسته به کل ورنه خود باطل بدی بعث رسل چون رسولان از پی پیوستناند پس چه پیوندندشان چون یک تناند؟4 رهایی بشر از پشیمانی و تنگنای دنیا نیز یکی دیگر از وظایف انبیا است: من به تبلیغ رسالت آمدم تا رهانم مر شما را از ندم5 خلق را از بند صندوق فسون کی خرد جز انبیا و مرسلون6 درمان بیمزد و منت آلام روحی انسان هم در کارنامهء انبیا وجود دارد: طبیبان الهیم ز کس مزد نخواهیم که ما پاکروانیم و نه طماع پلیدیم طبیبان فصیحیم که شاگر مسیحیم بسی مرده گرفتیم در او روح دمیدیم7 در مثنوی نیز تأکید میکند: ما طبیبانیم شاگردان حق بحر قلزم دید ما را،فانفلق آن طبیبان طبیعت دیگرند که به دل از راه نبضی بنگرند ما به دل،بیواسطه خوش بنگریم کز فراست ما به عالی منظریم آن طبیبان غذا اندر شمار جان حیوانی بدیشان استوار ما طبیبان فعالیم و مقال ملهم ما پرتو نور جلال کین چنین فعلی تو را نافع بود و آن چنان فعلی زره قاطع بود این چنین قولی تو را پیش آورد و آن چنان قولی تو را نیش آورد آن طبیبان را بود بولی دلیل وین دلیل ما بود وحی جلیل8 مؤمنان،آزادی خود را مرهون انبیا و تعالیم آنان میدانند: چون به آزادی نبوت،هادی است مؤمنان را زانبیا آزادی است ای گروه مؤمنان شادی کنید همچو سرو و سوسن آزادی کنید9 شیخ محمود شبستری تفسیر شیخ محمود شبستری(در گذشته به سال 720)از پیامبر نیز همان تفسیر عارفانهای است که پیامبر را واسطهء فیض و غایت خلقت میشمارد."