ملخص الجهاز:
"اما بیت و یا ابیاتی موزون و مقفی،به پیامبر نسبت داده شده است؛مثل اینکه فرمودهاند: انا النبی لا کذب انا ابن عبد المطلب یا در جنگ حنین فرمودهاند: هل انت الا اصبع رمیت و فی سبیل الله ما لقیت17 تمام مفسران و علما این مسئله را به چند وجه جواب دادهاند:اول:این ابیات شعر نیستند تا مورد اشکال واقع شوند؛ چرا که شعر باید با قصد به وزن و قافیه و نظم گفته شود،در حالی که در قرآن نیز آیات نسبتا موزون و مقفی داریم و یا بعضی مردم گاه بدون هیچ قصد و ارادهای در محاورات روزمره خود جملات موزون و مقفی به کار میبرند اما هیچ کدام از اینها شعر به حساب نیامده و گوینده را شاعر محسوب نمیکنند18.
شاعر در موارد بسیاری به جهت زیبایی و لطافت و ردیف شدن قافیه و سجع،خود را تسلیم الفاظ میکند و نوعا از حقایق و واقعیتها به دور است؛اما قرآن با همین الفاظ متداول،حقایق و واقعیتها را با بیانی گیرا مطرح فرموده است؛ شعر هرچقدر جالب و عالی باشد محدود به زمان و مکان و گروه خاصی است؛اما قرآن به دور از هرگونه محدودیت، بیانگر کاملترین واقعیتها بوده و گاهی با عباراتی کوتاه،بالاترین معارف را به بشریت معرفی نموده است؛ با نگاهی به موقعیت شعر در زمان جاهلیت،که بیشتر مولود زندگی شاعر، احوال طبیعی و اجتماعی او بود و مشهورترین موضوعات او،وصف،مدحی،رثا و هجاء،فخر و غزل و خمر بود،خصوصا با توجه به اینکه مردم اعتقاد به این داشتند که شاعر را شیطان و یا جنی است که مطالب را به او القاء میکند،بهتر میتوان به حکمت آیه شریفه پی برد."