ملخص الجهاز:
"افلاکی در مناقب العارفین در یکی از این نقلها آورده است که مولانا در مجلس ختنهسوران یکی از مریدانش،61 روز نخوابیده و هیچ نخورده و پیوسته سماع میکرده است؛«همچنان خدمت نور الدین والد خرساف-رحمه الله-حکایت کرد که فرزندم کمال الدین را سنت میکردم و ختنه«سور عظیم بود و حضرت مولانا 61 روز تمام در عروسی ما بودند و فوجفوج اکابر را سماع داده؛جماعتی میرفتند و جماعتی میآمدند؛همانا که حضرت مولانا در مداومت سماع چنان مستغرق شده بود که در آن 61 روز هرگز طعامی نخورد و شربت و آب نچشید و به خواب نرفت،بعد از روز شانزدهم، طعامهای نفیس آورده فرمود تا یاران به رغبت بخورند که مرا اشتها صادق نیست و چون سفره را سفره خدمت برداشتند،چلبی امیر عالم صاحب کرسی گشته،کمال را بگرفت تا ختنه کردند؛هممان شب حضرت مولانا اشارت کرد که طعام بیاورند؛همچنان چهار کاسه میآوردند از هر نوعی و همه را به جد تمام میخورد؛قرب 05 کاسه طعام را فرو خورد و باز سماع شروع کرد.
». 41 جلال الدین همایی بر مخالفان سماع مولانا طعن میزند که حقیقت این حال عرفانی او را درنیافتهاند و در نقد آن خطا کردهاند؛چرا که با آداب سماع در نزد مولوی آشنا نبودهاند و تنها همان ظاهر را دیدهاند؛«عجیب است که پارهای از مدعیان مولویشناسی و کسانی که خود را به عرفان و تصوف میبندند،از مسلک و مکتب مولویه غیر از همان رقص و سماع را نمیداند و با دیگر اصول و آداب آن سلسله به هیچوجه آشنایی ندارند!از رقص و سماع و ساز و آواز نیز چیزی غیر از لهو و لعت درک نمیکنند؛از جذبه توحید و کشش مستی و شور و استغراق الهی که عارفان صاحبدل را در آن احوال دست میدهد،مطلقا خبر ندارند!"