ملخص الجهاز:
"*دامنه حجیت احادیث تفسیری 1-دامنه حجیت بر مبنای نظریه توسعه تعبدی:مطابق نظریه توسعه تعبدی،سیره عقلا در حجیت خبر(مبنای مختار)،علاوه بر حجیت احادیث مفید علم وجدانی(علم و اطمینان شخصی)،احادیث دارای اعتبار عقلایی(مفید وثوق نوعی)نیز در تفسیر،حجیت دارند؛خواه حیثیت علمی و حقیقی تفسیر باشد یا حیثیت تعبدی و عملی آن؛زیرا عرف عقلا در اعتماد بر خبر واحد،تمایزی بین اخبار دارای بار علمی یا عملی نمیشناسند.
3-نظریه تفصیل بین اخبار عقلایی و اخبار توسعه تعبدی:این نظرهی که متعلق به ماست، بیانش مبتنی بر نمایاندن 2 عنصر است: الف-تفصیل بین اخبار عقلایی که در گزارههای علمی و عملی حجت است و اخبار توسعه تعبدی که تنها در گزارههای عملی حجت است؛ب-ناهمسانی گزارهها در نیاز به قوت سند و دلالت؛گرچه ما در حجیت اخبار عقلایی، تفصیلی بین جهات علمی و عملی قائل نیستیم اما پیدایش وثوق به صدور یا تحقق شرط حجیت ظهور،در همه گزارههای کلامی،یکسان نیست بلکه تابع میزان اهمیت و خطیر بودنشان است.
6-عدم تفصیل بین گزارههای کلامی و جز آن: در عین تأکید بر ناهمسانی گزارههای گوناگون در اقتضای قوت سند و دلالت،لازم به یادآوری است که مقصود از این سخن آن نیست که بر خلاف گزارههای فقهی،همه گزارههای کلامی،اعتقادی و امور ملحق به آن،نیازمند دلیلی قطعی هستند؛ زیرا در امور اعتقادی نیز مستند تفسیری ما باید به میزانی از قوت سند و دلالت برخوردار باشد که اعتقاد و باور به آن اصل شود و چنان که توضیحش گذشت،پیدایش اعتقاد قلبی به هر امری نیز،نیاز به علم جازم ندارد بلکه وابسته به میزان اهمیت آن است."