خلاصة:
در این مقاله، وضعیت کنونی ایران و مشکلات پیش روی آن به عنوان جامعهای در حال توسعه در مواجهه با فناوری اطلاعات و ارتباطات بررسی شده و تلاش شده تا نقش مؤثر والدین در مسیر توسعه جامعه و تعلیم و تربیت نسل آینده را نشان دهیم. کسانی که میتوانند بهشدت از فرزندانشان در برابر آسیبهای فرهنگی و اجتماعی استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات حفاظت کنند و فرهنگ استفاده صحیح از ابزار فناوری را برای نسلهای آینده به وجود آورند. این امر زمانی تحقق مییابد که والدین آموزههای لازم را بدانند و بتوانند آنها را بهکار ببرند. بر این اساس، آموزش والدین به عنوان یکی از اصلیترین اقداماتی که در ایجاد آمادگی الکترونیکی مؤثر است، باید مورد توجه قرار گیرد. البته صرفا آموزشهای فنی در این باره مد نظر نیست و باید تمام جنبهها را در نظر گرفت.در صورت تحقق این آموزشها برای والدین میتوان جامعهای را متصور بود که میتواند همگام با تغییرات نوین فناوری و اجتماعی و فرهنگی در جامعه حرکت کرده و در عین حال، از جنبههای مثبت فناوری به شکل مفید استفاده کند و از آسیبها و آثار منفی و مخرب آن کمترین آسیبها را دریافت نماید. جامعهای با خانوادههایی پویا که از فناوری در جهت بهتر زندگی کردن استفاده میکنند و فناوری را به خدمت میگیرند تا در جهت رفع نیازهایشان از آن استفاده کنند.
ملخص الجهاز:
آسیبهای اجتماعی و فرهنگی فناوری اطلاعات و ارتباطات به خصوص رایانه و اینترنت مورد بررسی قرار گرفته، حتی مشکلات و آسیبهای خانواده در تقابل با این فناوریها بیان شده است؛ اما نکتهای که شاید بتوان گفت در تمام این بحثها و گفتهها کمتر به آن پرداخته شده و یا شاید به شکل حاشیهای و امری فرعی نگاه شده، بحث آموزش والدین در این باره میباشد.
در این مقاله، جزئیات طرح به شکل مفصل بیان نشده و فقط کلیات مدّ نظر در این استاندارد آموزشی گفته شده است؛ زیرا بحث در این باره بسیار گسترده است و در چنین مقالهای مجالی برای بحث بر روی تمام جنبههای آن نمیباشد؛ اما تلاش بر این بوده تا اهمیت پرداختن به موضوع توانمندسازی والدین در برخورد با فناوریها هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
در این باره استانداردهای آموزشی بینالمللی ایجاد شده که در ادامه به معرفی آنها پرداخته میشود: استاندارد کاربری رایانه (ICDL): استانداردی که بیشتر در جهت آموزشهای کاری کاربرد پیدا کرده و میتواند اطلاعات مبانی رایانه و اینترنت را به فراگیرش بیاموزد و چگونگی کار با چند نرمافزار کاربردی برای تسهیل در انجام کارها را آموزش میدهد.
8. مدرسه، کانون آموزش بر اساس اطلاعات دریافت شده از پرسشنامههایی که در تحقیق صورت گرفته از والدین یک هنرستان انجام گرفت، میتوان فهمید که اغلب خانوادهها از رایانه و اینترنت به عنوان ابزاری در جهت تسهیل امور در خانواده استفاده نمیکنند و غالباً این ابزار را برای فرزندانشان تهیه کردهاند.