خلاصة:
این مقاله میکوشد کارآمدی روش کیو را برای شناسایی ذهنیتها نسبت به موضوعی خاص در قالب یک مطالعه واقعی بیان کند.به این ترتیب،فرایند اجرای تحقیقی با روش کیو با استفاده از مسیر طیشده در این مطالعه شرح داده خواهد شد؛بنابراین،خواننده با اصطلاحات مربوط به این روش و چگونگی اجرای تحقیق کیو آشنا خواهد شد.در این مطالعه،20 بانوی ورزشکار مشارکت داشتند و در نهایت،دو ذهنیت نسبت به حجاب در میان آنها به دست آمد.برای توصیف این دو ذهنیت از 36 جمله کمک گرفته شده است که نگاههای مختلف را نسبت به حجاب از دیدگاه بانوان ورزشکار نشان میدهند.
In this article, it is attempted to describe the practicability of the Q method in identifying the ideas toward a specific issue. Thus, the process of research using the Q method will be described in this research. Twenty sportswomen participated in this study, in which two ideas towards Hijab were achieved. In order to offer a description of these two ideas, 36 sentences are used that express the different views of sportswomen toward Hijab.
ملخص الجهاز:
برای توصیف این دو ذهنیت از 36 جمله کمک گرفته شده است که نگاههای مختلف را نسبت به حجاب از دیدگاه بانوان ورزشکار نشان میدهند.
هرچند زنان ورزشکار میدانند که فرهنگ ایرانی-اسلامی بر پایههای اخلاقی و دینی محکمی استوار است و پوشش نیز برآمده از همین اصول اخلاقی است،ولی از این امر نیز آگاهند که در عین زن بودن،انسان هستند و باید با توجه به جایگاه خود در جامعه،پوششی را انتخاب کنند که در عین رعایت ملاحظات اخلاقی،مانع از حضور آنان در صحنههای ورزشی نیز نگردد؛به عبارت دیگر،باید به این موضوع توجه داشت که زنان ورزشکار چه نگرش و ذهنیتی به حجاب دارند و از چه دریچهای به آن مینگرند.
در این تحقیق تلاش میشود که نگرش و ذهنیت ورزشکاران زن ایرانی نسبت به حجاب مطالعه شود و زوایای پنهان در ذهن آنان نسبت به این موضوع شناسایی و معرفی گردد.
Validity پژوهش حاضر به این دلیل که برای شناخت نگرش و ذهنیت بانوان ورزشکار از رو کیو بهره میبرد،از نوع کیفی-کمی است.
Concourse غالبا شیوه مرتبسازی در مطالعه کیو به این صورت است که از مشارکتکنندگان خواسته میشود با«مقایسه»محتوای جملهها با یکدیگر،آنها را به سه دسته تفکیک کنند:جملههایی که با محتوای آنها موافق هستند،جملههایی که با محتوای آنها مخالفند و سرانجام،جملههایی که نسبت به آنها نظر خاصی ندارند(نه موافقند و نه مخالف).
یافتههای پژوهش تحلیل عاملی کیو به شناسایی دو عامل(دو گونه ذهنیت نسبت به حجاب)در میان مشارکتکنندگان انجامید که اطلاعات آرایههای عاملی آنها در جدول 1 نمایش داده شده است.