ملخص الجهاز:
"در کشور ما هرچند قانون مسئولیت مدنی 9331 مساله خسارات معنوی را پیشبینی کرده است ولی عملا دادگاههای به اینگونه خسارات رای نمیدهند و کنوانسیون ورشو نیز که در مورد سوانح هوایی صالح به رسیدگی است،در صورت خاصی خسارت معنوی را قابل مطالبه دانسته است.
>تفاوت قوانین داخلی با قوانین بین المللی در آمریکا مسافران پروازهای داخلی با بهرهگیری از مقررات حقوق داخلی آن کشور میتوانند تمامی خسارات وارده به خود را جبران کنند که ممکن است این خسارات به میلیونها دلار نیز بالغ شود درحالیکه طبق قواعد حقوق مندرج در کنوانسیون ورشو حد اکثر میزان خسارات قابل مطالبه 57 هزار دلار است.
یا مثلا درحالیکه مسافر داخلی که از پرواز بین المللی استفاده میکند،در آمریکا میتواند بهره بیشتری ببرد و تمامی خسارات واردهاش جبران شود درحالیکه مسافر پرواز بین المللی که ممکن است در همان هواپیما سقوط کرده باشد،مشمول کنوانسیون ورشو شود که میزان خسارات قابل مطالبه را حد اکثر 57 هزار دلار میداند.
البته معمولا این اطلاعات را در ایران در اختیار وکلا قرار نمیدهند ولی در آمریکا وکلا از قدرت زیادی در مطالبه این دلایل برخوردارند،با شهود عینی سقوط هواپیما مصاحبه کند و اظهارات آنها را ثبت و ضبط کند،تمامی اسناد مربوط به کنترل ترافیک هوایی را جمعآوری کند،پس از جمعآوری اسناد مربوطه آنها را طبقهبندی و اسناد و مدارک کلیدی را مشخص کند، دادگاه صالح برای طرح دعوا را معین کند،حدود مسئولیت افراد مسئول را در هر حادثه مورد ارزیابی قرار دهد و با استقراء منطقی تمامی علل محتمل سقوط را به دقت مورد بررسی قرار دهد،موکل خود را در قبال ادارات و مراجع مسئول در نخستین مصاحبههای خودش با این مقامات حمایت کند."