خلاصة:
هدف: مقایسه حافظه کودکان دچار ناتوانی های یادگیری در املا، ریاضی، و روخوانی با کودکان عادی پایه چهارم ابتدایی شهر اصفهان. روش: از بین دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی در سال تحصیلی 86-1385، چهار گروه 15 نفری (15 دانش آموز عادی، 15 دانش آموز دچار ناتوانی در املا، 15 دانش آموز دچار ناتوانی در ریاضی و 15 دانش آموز دچار ناتوانی در روخوانی) به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای اندازه گیری حافظه آزمودنی ها، خرده آزمون حافظه آزمون هوش وکسلر به صورت انفردی اجرا شد. نتایج به روش تحلیل واریانس و آزمون توکی تحلیل شد. یافته ها: این پژوهش نشان داد که بین نیم رخ حافظه کودکان عادی و کودکان دچار ناتوانی های یادگیری در املا، ریاضی و روخوانی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: حافظه دانش آموزان دچار ناتوانی های یادگیری مشکل جدی دارد و دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری املا نسبت به دو گروه دیگر حافظه ضعیف تری دارند.
ملخص الجهاز:
"مک نامارا26و وانگ27(2003)،در مطالعهای یادآوریاطلاعات تحصیلی و اطلاعات روزمره(معمولی)را در دانشآموزان(1)- learning disabilities (2)- Samuel Krik (3)- Mcshane (4)- Docrell (5)- dyslexia (6)- minimal brain dysfunction (7)- dyslexia (8)- developmental aphasia (9)- Lerner (10)- Michel (11)- Gordon (12)- Ornstein (13)- Simpson (14)- working memory (15)- Marant (16)- Siegel (17)- Ryan (18)- Wong (19)- Howes (20)- Bigler (21)- Burlingame (22)- Lawson (23)- Mati-Zissi (24)- Zafiropoulou (25)- Rey-Sterrieth Complex Figure (26)- McNamara (27)- Wong &%04506HSOG045G% دچار ناتوانی یادگیری و دانشآموزان بدون ناتوانی یادگیری مقایسهکردند.
این(1)- Kibby (2)- Marks (3)- Morgan (4)- Long (5)- Masoura (6)- Rosselli (7)- Matute (8)- Pinto (9)- Ardila (10)- Gathercole (11)- Alloway (12)- Willis (13)- Adams (14)- Swanson (15)- Jerman (16)- Mabbott (17)- Bisanz پژوهشگران بیان میدارند که ممکن است ناتوانی در یادگیریریاضی به مشکلات مربوط به مهارتهای ادراکی و حافظۀ کاریمرتبط باشد.
جدول 3 نتایج آزمون تو کی برای مقایسۀ دوبهدویمیانگینهای گروهها را نشان میدهد که براساس آن،نمراتمربوط به حافظه در گروه دانشآموزان عادی با سه گروهدانشآموزان دچار ناتوانی در یادگیری املا،ریاضی و خواندن(1)- Wechsler Intelligence Scale for Children (2)- test-retest reliability (3)- Intelligence Quotient(IQ) (4)- The Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence &%04507HSOG045G% جدول 1-جدول توصیفی(میانگین و انحراف معیار)نمرات حافظۀ عددی آزمون وکسلر در چهار گروه دانشآموزان عادی و دانشآموزان دچار ناتوانی در یادگیریاملا،ریاضی و روخوانی (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 2-خلاصه تحلیل واریانس یکراهه (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 3-آزمون توکی برای مقایسۀ دو به دوی گروهها(به تصویر صفحه مراجعه شود)تفاوت معنادار دارد."