خلاصة:
هدف: بررسی اثر کوتا ه مدت آموزش کارکرد های اجرایی بر کاهش نشانه های کمبود توجه و بیش فعالی است. روش: جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان دوره ابتدایی شهر اصفهان بودند که در سال تحصیلی 88- 87 تحصیل می کردند. برای انجام پژوهش، 40 دانش آموز با اختلال کمبود توجه- بیش فعالی (10 نفر گروه کمبود توجه، 10 نفر گروه بیش فعال، 10 نفر گروه شاهد کمبود توجه و10 نفر گروه شاهد بیش فعال را به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و بررسی شدند. روش تحقیق، آزمایشی بود از پرسشنامه نشانه های اختلال کمبود توجه- بیش فعالی )براساس (DSM-IV استفاده شد. آموزش براساس تکنیک بازداری از طریق بازی انجام شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) نشان داد، آموزش کارکردهای اجرایی در کاهش نشانه های کمبود توجه و بیش فعالی مؤثر واقع شده است. نتیجه گیری: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش کارکرد های اجرایی بر کاهش نشانه های کمبود توجه- بیش فعالی تاثیر دارد و می تواند در کنار سایر درمان های مربوط به این اختلال مورد توجه قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
"نتیجهگیری:نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که آموزش کارکردهایاجرایی بر کاهش نشانههای کمبود توجه-بیش فعالی تأثیر دارد و میتواند در کنار سایردرمانهای مربوط به این اختلال مورد توجه قرار گیرد.
(1)- American Psychiatric Association (2)- Faraone (3)- Sergeant (4)- Gillberg (5)- Biederman (6)- neuropsychological disorder (7)- executive functions (8)- Seidman (9)- Denckla (10)- Willcutt (11)- Doyle (12)- Nigg (13)- Pennington (14)- Zelazo (15)- Barkley (16)- Blaskey (17)- Huang-Pollock (18)- Rappley (19)- Valera (20)- Ozonoff (21)- sustained attention (22)- Mirsky کارکردهای اجرایی و توجه،کانون نظریههای اخیرعصب-روانشناختی کودکان در معرض خطر ناتوانی،به ویژهکودکان ناتوان در یادگیری و کودکان مبتلا به اختلال کمبودتوجه-بیش فعالی است(سیدمن،2006).
سپس پرسشنامۀنشانههای اختلال کمبود توجه-بیش فعالی(براساس DSM-IV )به وسیلۀ والدین هر چهار گروه برای هر آزمودنی تکمیل شد وگروه آموزش تحت آموزش کنترل بازداری قرار گرفت.
بعد از(1)- Culbertson (2)- Zillmer (3)- Coolidge (4)- Thede (5)- Young (6)- Dawson (7)- Guare (8)- O'Driscoll (9)- Daniels Mares (10)- McLuckie (11)- Schwartz (12)- Saini (13)- Fischer (14)- Smallish (15)- Fletcher (16)- Goldberg (17)- Kempton (18)- Sonuga-Barke (19)- Dalen (20)- Daley (21)- Remington (22)- McCloskey (23)- Perkins (24)- Divner &%04515HSOG045G% پایان آموزش،والدین هردو گروه از دانشآموزان،دوبارهپرسشنامه را تکمیل کردند.
بدین صورت که پس از(1)- Collett (2)- Crowely (3)- Gimple (4)- Greenson (5)- Yang (6)- Schaller (7)- Parker تشخیص اولیه،تشخیص نهایی با استفاده از پرسشنامۀ نشانههایاختلال کمبود توجه-بیش فعالی براساس DSM-IV ،به وسیلۀیک روانپزشک داده شده و آزمودنیهای در دو گروه عمدتابیش فعال و عمدتا کمبود توجه قرار گرفتند."