ملخص الجهاز:
"شکست جنگ پنجم ژوئن 1976 به فرهنگ کرانه باختری و باریکه غزه ضربه وارد مطبوعات یکی از ابزارهای اصلی است که صهیونیستها برای رسیدن به اهداف خود به کار گرفتهاند زیرا در این میان توانستهاند در برابر افکار عمومی بایستند، بر حکومت فشار وارد آورند و در تصمیمگیریها تأثیر بگذارند آورد.
در سال 1969،روزنامهء القدس با امتیاز یک عرب محلی منتشر شد،اما این روزنامه نیز نتوانست بخش مهمی از آرمانهای فرهنگی مردم سرزمین اشغال شده را به خود جذب کند،گرچه هر هفته یک صفحه فرهنگ دارد.
اغلب این نهادهای فرهنگی-روزنامهها و مجلات و انتشارات- به دو دلیل در شهر عربی قدس متمرکز شدند: الف-به سبب اهمیت قدس به عنوان پایتخت فلسطین که نوعی رویارویی با تجاوز رژیم صهیونیستی به این شهر است که آن را همچون«پایتخت جاودانه اسرائیل»به شمار میآورد.
و-مطبوعات صهیونیستی اهمیت سلاح تبلیغاتی در تأثیرگذاری بر تحولات و جریانهای فکری و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی،توجه یهودیان جهان را به اهتمام بیشتر نسبت به مطبوعات و روزنامهها جلب کرده است زیرا تعداد رسانههای تبلیغی صهیونیستها به 760 روزنامه و مجله به زبانهای مختلف دنیا بالغ گشته و این سرمایهگذاری جهت جلب توجه افکار عمومی از طریق مسایل فرهنگی صورت میپذیرد تا بدین وسیله افکار عمومی را به سمت خود جلب کنند.
د-مطبوعات صهیونیستی خارج از اسرائیل: حدود 7 درصد مطبوعات عمومی و نشریات دورهای غرب زیر نفوذ صهیونیستهاست و این صهیونیستها قادرند از انتشار هر نشریه و نوشتهای جلوگیری کنند و اگر هم منتشر شد،تمام نسخه های آن را میخرند همچنان که در مورد کتاب محقق روسی«ایوانف»تحت عنوان«از صهیونیست بپرهیزید»و نیز در مورد چند کتاب فرانسوی و انگلیسی مخالف صهیونیستها،چنین کردند."