ملخص الجهاز:
"این معضل در مورد ردیفی مرجع و مادر مانند«ردیف میرزا عبد اله»بیشتر احساس می شود،چراکه اعتبار آن از یک سو و تفاوتهای موجود در روایت ردیفهای مختلف از سوی دیگر،هنرجویان و نوازندگان را ناگزیر از مراجعهی به آن میگرداند.
با اینکه برای ساز سنتور باوجود ردیفهای صبا و آثار فرامرز پایور،این کمبود برای هنرجویان مبتدیتر وجود ندارد،اما باز هم نبود تنظیمی ویژهی این ساز از ردیف میرزا عبد اله، نوازندگان سنتور را مجبور به استفاده از ردیفهای نوشته شده برای تار میکرد،که باتوجه به تفاوتهای اجرایی این دو ساز بعضا دریافت صحیح مطالب برای فرد با مشکل روبرو میشد.
چنانکه نحوه آموزش استاد نیز تاکید کنندهی این مطلب،یعنی استفاده بهینه از ویژگیها و امکانات هر ساز در آموزش و نوازندگی بود و ایشان در جلسات تدریس پس از نواختن گوشه یا قطعهای با تار و سهتار از هنرجویان میخواستند که حالات و ظرایف آن گوشه یا قطعه را با ساز تخصصی خویش منطبق نمایند."