ملخص الجهاز:
"». اگر بپذیریم پول امروز(با هرنامی که آن را بنامیم)با پول صدر اسلام(و یا حتی با پول صد سال پیش ایران)تفاوت ماهوی دارد،میتوانیم نتیجهگیریهای این پژوهش در مورد جبران کاهش ارزش پول را(که به صورت زیر بیان شده است هم قبول داشته باشیمودر صفحه 72 نوشته شده است: تحولات اقتصادی عصر حاضر باعث شده است در رابطه با«پول جدید»و حل مسئلهء ربا،مسائل و مشکلاتی به وجود آید.
) در این پاراگراف،مطالبی وجود دارد که غالب جملههای آن محل اشکال است؛ و در زیر،فقط به سه مطلب اشاره میشود: مطلب 1:آیا نمیتوان ادعا کرد که پایههای تحریم ربا سست نشده بلکه اولا با تلاش دانشمندان علوم انسانی و اجتماعی،فعالیتهای اقتصادی طبقهبندی شده و ثانیا براساس آن طبقهبندی(و با کوشش و خطای نخبگان مذهبی و سیاسی)قوانین نسبتا شفاف،روشن،و صریح جایگزین مقررات مبهم،مجمل و ناقص گذشته شده است؟اجازه دهید این گزاره را در زیر تشریح کنیم: همهء فعالیتهای اقتصادی(اعم از مفید و غیر مفید و یا حرام و حلال و یا قانونی و غیر قانونی و یا...
از جنبههای مختلف این استدلال،«وجود ارتباط بین حدیث نبوی و پیشآمد اقتصادی-اجتماعی مدرن در اروپا»را میتوان مورد مناقشه قرار داد و فقط به سه مورد اشاره کرد: الف-مگر از آنچه تا به حال از گذشته خبر داریم و براساس این مصداق،ادعا میکنیم که زمان و مکانی نبوده است که این حدیث مصداق داشته باشد الا همان زمان رنسانس و همان مکان اروپا؟ ب-مگر از آنچه در آینده میآید،خبر داریم که بگوییم مصداق حدیث نبوی را راجع به آینده نمیدانیم؟ ج-اصولا پیدا کردن و نشان دادن این ارتباط،چه کمکی به یافتن پرسشهای مطرح شده در این پژوهش میکند؟ مطلب 3:به نظر میرسد که نویسنده در بررسی تحولات تاریخی آن دروهء اروپا، «حرمت تکلیفی»را با«حرمت وضعی»اشتباه گرفته باشد."