ملخص الجهاز:
"رنسانس یا تجدید حیات اخیر در هنر حرکت بخشی با گل یا خمیر مدلسازی ریشه در دهه سالهای 1960 در بریتانیا دارد و با کارهای پیترلرد و دیو اسپرکستون،یعنی زمانی که این دو هنوز در مدرسه و بعد در دانشگاه مشغول تحصیل بودند و از طریق ساختن فیلمهای کوتاه انیمیشن با تلویزیون( BBC )در برنامهای برای کودکان کر و لال بهنام«به پیش تخیلات» ( Vision on )شروع به همکاری کردند.
هالاس و مانول میگویند«در تمامی هنر انیمیشن هرگز نباید در این مورد تردید کنید که آنچه برای نمایش بر روی پرده انجام میگیرد باید فقط با این وسیله انجام بگیرد»بهعبارت دیگر «انیمیشن خالص»دیگران معتقدند هر موضوعی را میتوان با انیمیشن انجام داد و درواقع حرکت استودیوهای دیسنی در جهت ساختن داستانهای فیلمهای زنده بهصورت انیمیشن،فیلمهایی مثل گوژپشت نتردام و( Pocahontas )ثابت میکند که بینندگان توجهی به تمایز بین این دو نوع فیلم ندارند.
غنای شخصیت و شیوه حرکتبخشی مصمم، پیدرپی و یکدست این فیلمها انیمیشن خمیری را به بالاترین درجات که تاکنون سابقه نداشت رسانید(مانند تعقیب قطار در فیلم«شلوار عوضی»و تعقیب دوچرخه موتوری در فیلم«اصلاح از ته»)در فاصله میان کامل شدن«یک روز عالی در گردش»و شروع کار روی«شلوار عوضی»نیک پارک در ساختن یک مجموعه متشکل از 5 فیلم متفاوت انیمیشن شرکت داشته است که تحت عنوان«همخوان لبها» Lip ) ( Synch طی سالهای 90-1989 ساخته شدند.
در سال 1996 این شکل آگهی تجارتی در آمریکا مورد اقتباس قرار میگیرد و یک سریال تبلیغاتی تلویزیونی برای شرکت«شورون» ( Chevron )ساخته میشود در این آگهیها اتومبیلهایی که حرف میزنند و از خستگی ناله میکنند،نقش دارند-این اتومبیلها در جلو دندان دارند و صداهای قژقژ عجیبی به گوششان میرسد که به خاطر فرورفتگیها و قرشدگیهای درشان است و آنها از شنیده شدن این صداها غرولند میکنند."