ملخص الجهاز:
"و اما در مورد"شنوندهء علاقهمند"که فاعل این شناخت تازه است؟باید گفت که استقبال از جشنوارهء پانزدهم بسیار چشمگیر بود و این میتواند یک موفقیت برای برگزارکنندگان به حساب آید.
مسؤولیت این جابهجایی نقش،بیننده به جای شنونده، مسلما به عهدهء برگزارکنندگان جشنواره نبود(و تازه مگر همین دیدن خود یک کشف نیست؟)اما این شنونده-بیننده مشکل دیگری نیز داشت که میتوانست با اطلاعرسانی دقیقتر از سوی برگزارکنندگان حل شود:مشکل انتخاب برنامهء احتمالا مورد علاقه.
جدول برنامهها باید برای مخاطب ناآشنا تنظیم شود و شامل مهمترین اطلاعات بهگونهای باشد که خواننده در تصمیمگیری برای انتخاب برنامهء مورد علاقهاش راهنمایی کند و گذشته از آن اطلاعات مغلوطی چون"گروه ترکمن صحرا دارای چهار مقام مشهور میباشد(!)"و اینکه مهمترین"تفاوت میان موسیقی ترکمنی با موسیقی دیگر اقوام ایرانی(...
آیا این روزنامهها هستند که باید منبع خبر برای نشریهء جشنواره باشند یا برعکس؟ کیفیت برنامهها هرچند در جشنوارهء امسال شاهد تنوع موسیقی بودیم اما به نظر میرسد که یک اصل واحد در انتخاب گروهها و یا قطعات اجرا شده حاکم بوده است:عامه پسند بودن تا حد امکان.
ارزش هنر این گروه را داوری نمیکنیم،به اینکه موسیقی آلپ به شکل اصیل آن اجرا نشد و تنظیمهای سبک آن ارائه شد تعصبی نمیورزیم اما یک چیز با روح جشنوارهای جدی ناسازگار است:آگاه نکردن مردم از چندوچون کار این گروه،جایگاه آن در جامعهء هنری غرب و نوع قطعاتی که مینوازند.
در این صورت جشنوارهء موسیقی فجر هم خود را مصروف دعوت گروههای ناشناخته و نو خواهد کرد تا افقهای تازهای کشف شوند و محیط موسیقایی ما با تجربیات دیگران نیز آشنایی پیدا کند."