ملخص الجهاز:
"برگسون بر اولویت الهام و اشراق و غریزه بر قوهی عقل و اندیشه تکیه میکند و زمان و تحول را مقولات اساسی فلسفهی خود قرار داده و تماس مستقیم با زندگی و جنبههای عالی تجربه را بر تکنیک خشک و هندسی و متغیر علوم ترجیح میدهد.
این بود خلاصهای از نگرش فلسفی برگسون و تحلیل او از علم و منطق،اما کدام راه درست است و طریق رسیدن به حقیقت واقعی موردنظر برگسون چیست؟و چهگونه میتوان به مفاهیم و مقولات مصنوعی ساخته شده توسط عقل دست یازید؟ما برای جواب دادن به این سئوال باید ابتدا مفاهیم«تجربهشده»ی زندگی کرده یا زمان واقعی و استمرار را بفهمیم.
اما چون فلسفهی برگسون به قول برتراند راسل وارد عرفان میشود به نظر من ترجمهی آن به علم حضوری یا کشف و شهود چندان دور از منظور فیلسوف فرانسوی نیست.
و همینطور تنها راه قابل دفاع در برابر غایتشناسی Teleology است که طبق آنهمه چیز توسط یک طرح قبلی برنامهریزی شده است،تا زمانی که مکانیسم«ماشینگرایی»و غایتشناسی بر زمان فیزیکی«علمی»تکیه میکنند و استمرار را نادیده میگیرند،هر دو از همان نقصی رنج میبرند که روانشناسی علمی میبرد و بنابراین آنها قادر نیستند زمان واقعی را ببینند که چنان جذب اشیا و امور میشود که موجب تطور واقعی خواهد شد.
تقسیم زمان به زمانی که فقط علمی و فیزیکی است و مخصوص فیزیکدانان و ریاضیدانان است،و زمان دیگر که فقط نفس آن را ادراک میکند،مستمر است و باید با غریزه و کشف و شهود آن را فهمید، موجب میشود تا ماهیت زمان که به طور یکپارچه به صورت یک پدیدهی عملی مورد توصیف قرار گرفته است."