ملخص الجهاز:
روش کار-دانشجویان مرکز ادبی شعبهء روانشناسی بمنظور کار عملی و تهیهء تست خزانهء لغات،موظف گردیدند که بهریک از 14 باب دبستانهای ملی،دولتی،دخترانه و پسرانه که از بین 141باب بر حسب انتخاب تصادفی تعیین میشد مراجعه و از هر یک از آموزگاران در خواست نمایند که از کتاب فارسی کلاس مربوطه تعداد 03 لغت بشرح زیر 01 لغت آسان،01 لغت متوسط، 01 لغت مشکل انتخاب نمایند.
بدین ترتیب 14 نفر دانشجوی سال سوم رشتهء روانشناسی به 14 باب مدرسهء انتخاب شده مراجعه و از 582 نفر آموزگاران این دبستانها از کلاس اول تا پنجم که اغلب بصورت دو زمانی مشغول تدریس بودند تعداد 0557 لغت دریافت داشتند.
لغات مزبور بر حسب در جات دشواری(آسان،متوسط،مشکل)و به تفکیک کلاسهای مربوطه در جداول بخصوصی که فرکانس هر یک از لغات را نشان میداد درج شد.
سپس با استفاده از روشهای آماری،یکی از لغاتی که فر کانس مساوی داشتند انتخاب گردید و در مرحلهء دوم چون تعداد لغات استخراج شده هر یک از گروهها بیشتر از تعداد لغاتی بود که میبایست در تست گنجانیده شود لذا باملاحظهء درجهء دشواری و بطور تصادفی در هر یک از گروههای سه گانه(آسان،متوسط،مشکل)تعداد 02 لغت انتخاب و تست خزانهء لغات از کلاس اول تا پنجم ابتدائی به ترتیب 06 لغت در هر یک از کلاسها آماده گردید.
برای تکمیل ارزیابی و تثبیت لغات مربوطه در نظر است که سال آینده لغات مزبور در روی تعدادی از دانش آموزان که بطور تصادقی انتخاب خواهند شد اجرا شده و ضریب همبستگی موجود ما بین نظرات آموزگاران و نتیجهء آزمایش دانش آموزان محاسبه گردد.