ملخص الجهاز:
اما بدون تردید مهمترین اثرش در زیمنه جامعهشناسی دینی کتاب قوانین است او دراین اثرش بعد از طرح قانون اساسی برای حکومت، تأکید میکند که تنها عامل مادی بعنوان ضامن اجرای این قوانین کافی نیست بلکه باید نیروی دین و ایمان و اعتقاد دینی اجرای قوانین را تضمین نماید.
دورکیم بعد از این اثر در نخستین مقالهای که در سالنامه جامعه- شناسی 1 درباره شناخت پدیدههای دینی تحت عنوان«تعریف پدیدههای اجتماعی 2 »نوشته وابستگی خود را به اگوست کنت حفظ میکند و روی اجتماعی بودن دین تأکید مینماید و میکوشد چگونگی امکان تشکیل علم ادیانی را که پدیدههای دینی را با یک روش عینی بررسی کند بیان نماید.
P} دورکیم برای بیان این مطلب که علم از دین که یک پدیده اجتماعی است بوجود آمده، توتمیسم را مورد توجه قرار میگوید:بررسیهایی که بعمل آمده نشان میدهد که انسان ابتدائی اشیاء و موجودات مختلفی را که هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتهاند مانند انسان و حیوان و اشیاء بیجان بهم در آمیخته و همه این موجودات را تحت یک عنوان طبقهبندی میکردند.
جامعهشناسی دینی مسائلی را بعنوان موضوع خود انتخاب میکند که هیچکدام از علوم دینی در آن زمینه به بحث و بررسی نمیپردازند و آن تأثیر و تأثر دین و عوامل و عناصر مختلف تشکیل دهنده فرهنگ جامعه است.
P} (3)-برای بررسی مسائل و عقاید دینی میتوان از روشهای پروژ کتیو و غیر مستقیم نیز استفاده کرد و برای آشنائی با این روشها، رک به: سلتیز یهودا، دویژ، و کوک، روشهای تحقیق و علوم اجتماعی، ترجمه مهندسی خسرو، تهران 1336، ج 1 ص 376 الی 422.