ملخص الجهاز:
"اما در صورت تعارض سه اصل برائت،احتیاط و تخییر با استصحاب،چون استصحاب اصل محرز است طبعا بر تمام اصول مذکور مقدم خواهد بود، لذا گفتهاند استصحاب عرش اصول و فرش اماره است.
و اگر دلیل غیرقطعی باشد، مثلا امارات در مقابل اصول قرار گیرند،در این صورت تعارض بین اصل و اماره است، که در آنجا همه اصولیین معتقد به تقدیم امارات بر جمیع اصول،حتی استصحاب هستند.
تبصره 2:اگر هر اصلی با مشابه خود تعارض کرد،مثلا دو استصحاب باهم متعارض شدند،و یا دو برائت باهم تعارض کردند، وظیفه چیست؟ پاسخ:هرگاه مقتضای اصلی مخالف با مقتضای اصل مشابه گردید،قاعده تساقط هردو اصل است.
3. شهرت:در مقبوله ابن حنظله حضرت صادق(ع)میفرماید:اگر در شرایط فوق هر دو مساوی بودند روایتی را که از ما نقل کردهاند مرور کرده آنچه را که اصحاب شما و دیگر راویان بر آن اتفاق و اجماع دارند بدان عمل کرده و روایت غیر مشهور و نادر را رها کنید."