خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش برنامهء مهارتهای اجتماعی-هیجانی بر هوش هیجانی دانشآموزان بود.بدین منظور،04 نفر دانشآموز از بین پسران سال اول دبیرستانهای شهرستان مهاباد به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند.قبل از شروع آموزش مهارتها به گروه آزمایشی،آزمون هوش هیجانی(بهرهء هیجانی بار-آن:09 سؤالی)برای هر دو گروه به عنوان پیشآزمون اجرا شد.سپس برنامهء آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی،که در این تحقیق با مراجعه به برنامههای موجود تهیه شده بود،طی 21 جلسه به گروه آزمایشی آموزش داده شد.پس از پایان آموزشها،آزمون هوش هیجانی مجددا برای هر دو گروه به عنوان پسآزمون اجرا گردید.دادهها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.نتایج نشان دادند که آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی در افزایش مؤلفههای اصلی هوش هیجانی دانشآموزان گروه آزمایش مؤثر بوده است.
ملخص الجهاز:
"پژوهش انجام شده درمورد آموزش مهارتهای اجتماعی در کودکان دارای مشکلات رفتاری را
میگردد؟و دیگر اینکه،در صورت تأثیر برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی بر عامل
در این پژوهش،در دوازده جلسه دو ساعته،به آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی به
به منظور تفسیر نتایج حاصل از اجرای پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن،نمره کل هر خرده مقیاس،برابر با مجموع نمرهء سؤالات آن خرده مقیاس و نمرهء کل آزمون برابر با مجموع
نتایج تحلیل کوواریانس برای بررسی اثر آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی بر متغیر
نتایج تحلیل کوواریانس برای اثر آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی بر هر یک از خرده
روابط بین فردی:با توجه به جدول 3،مقدار F محاسبه شده برای عامل گروه 73/31 بود که
مهارتهای اجتماعی-هیجانی بر افزایش خرده مقیاس روابط بین فردی آزمون هوش هیجانی
نتیجه آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی بر افزایش خرده مقیاس انعطافپذیری در برابر
بنابراین آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی بر افزایش خرده مقیاس حل مسأله و
سطح هوش هیجانی و اجتماعی یادگیرندگان افزایش مییابد و این برنامهها سبب بهبود
در زمینه تأثیر برنامهء آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی بر توانایی خودآگاهی هیجانی،
نتایج پژوهش بیانگر وجود رابطهء معناداری بین آموزش برنامه و مهارتهای خودآگاهی هیجانی
درمورد تأثیر برنامهء آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی بر مهارت روابط بین فردی،طبق
با یافته سایر پژوهشهای صورت گرفته در زمینه مهارتهای اجتماعی-هیجانی است.
(3)- Caruso در زمینهء تأثیر برنامهء آموزشی مهارتهای اجتماعی-هیجانی بر مهارت انعطافپذیری در
نیز نشان میدهند که آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی سبب بهبود تواناییهای فراگیران
درمورد تأثیر برنامهء آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی،بر توانایی همدلی و ابراز وجود،
برنامههای اجرا شده در زمینه آموزش مهارتهای اجتماعی و هیجانی مطابقت دارد و لزوم"