خلاصة:
در این پژوهش سیر تکاملی علم زبانشناسی در ایران از جهات کمی و کیفی بررسی شده و فعالیتهای قابل توجهی که در زمینههای مختلف زبانشناسی علمی در چند دههی گذشته به عمل آمده مورد مداقه قرار گرفته است.همچنین به کارکردها و کاربردهای زبانشناسی در سطوح مختلف آموزشی و پژوهشی زبان به طور اعم و زبان فارسی در سطوح محلی،ملی،منطقهای وبین المللی به طور اخص توجه شده است.در نهایت پیشنهاداتی در جهت رفع کمبودها و پیشبرد علم زبانشناسی در ایران به ویژه زمینههائی که به مسائل و مشکلات بررسی زبان فارسی کتابهای درسی آموزش زبان فارسی به گروههای متفاوت قومی داخلی در سطوح مختلف مربوط میشود ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
"دکتر رضا نیلیپورچکیده:در این پژوهش سیر تکاملی علم زبانشناسی در ایران از جهات کمی و کیفی بررسی شده و
هر چند که درست چهل سال از تاریخ تاسیس نخستین گروه زبانشناسی در دانشگاه تهران میگذرد،هنوز هم این علم نه به درستی در ایران شناخته شده و نه-اگر هم
پیشنهادی به منظور تدوین دستور زبانی نوین برای زبان فارسی نشان داده میشود؛
همانا این است که هر زبانی را باید به طور مستقل و جدا از هر زبان دیگری تحلیل و
بررسی علمی برای شناخت زبان فارسی و کاربردها و کارکردهای آن را هموار کرده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) @در زمینه تاریخ زبان فارسی و تکوین آن نیز چند اثر معتبر و علمی به چاپ
@دستور زبان فارسی علمی در سطح آموزش متوسطه معرفی شده و در این زمینه
دو دستور زبان فارسی برای دانشآموزان تدوین شده است.
آیا لازم است پیش از آن که دست به هر کاری بزنیم،در طرز تلقی خود نسبت به زبان و به
تعلق این زبان به گروهی نخبه و ممتاز،ولی برآمده از همه اقوام ایرانی شده است.
موجب ثبات و تداوم هر چه بیشتر زبان فارسی در تمام طول تاریخ شده است و،از طرف
دیگر،به زوال هر گونه نوآوری و تحول در عرصه آن زبان انجامیده است،و پیدا است که جدائی زبان فارسی از قاطبه مردم و فراغت آن از نیازهای تازه زندگی روزمره خود عاملی
دست میآورند که برای زبانی که ابزار آموزش خود آنان است حکم صادر کنند و تعیین"