ملخص الجهاز:
"جایگاه مردمشناسی در مطالعه ورزش برایان ساتون-اسمیت،روانشناس،مدرس، پژوهشگر،مشاور و محقق بنیاد فولبرایت در پیشگفتارش بر کتاب میگوید:«وقتی نوبت به توضیح بازی و ورزش میرسد،مردمشناسی امتیاز خود را بر اغلب رشتههای دیگر آشکار میکند، زیرا مردمشناسی با مطالب ناآشنا و نامأنوسی سروکار دارد که با پندارهای امروزی ما در قرن بیستم بیتناسباند.
ص 74»شاید،یکی از اولین خصیصههایی که در مورد فوتبال به ذهن ما میرسد،اختیاری و تفننی بودن آن است اما برایان ساتون-اسمیت درباره همین موضوع میگوید:«در حالی که به نظر انسان معاصر،بازی نوعا اختیاری، غیر جدی و تفننی است،در این کتاب نمونههای متعددی از فرهنگهای دیگر ارائه میشود که در آنها بازی اجباری،بسیار جدی،و محاط در زندگی کاری است.
در همین فصل به اهداف مردمشناسی ورزش پرداخته شده که به اختصار عبارتند از 1- تعریف و توصیف رفتار و اوقات فراغت از دیدگاه میانفرهنگی 2-مطالعه ورزش در جوامع اولیه، قبیلهای،غیر غربی،جهان سومی و توسعه نیافته، همچنین جامعه تاریخی و معاصر غرب 3-تحلیل ورزش به عنوان عاملی در فرهنگپذیری،فرهنگ بخشی و حفظ فرهنگ و سازگاری با تغییرات 4-نگرش به ورزش به عنوان یکی از جنبههای متعدد رفتار فرهنگی 5-تحلیل رفتار ورزشی در ماقبل تاریخ 6-تحلیل زبان ورزش 7-پرداختن به نقش ورزش در محیط آموزشی چند فرهنگی 8- طرح و اجرای برنامههای ورزشی-تفریحی برای جمعیتهای خاص 9-کاربرد روشهای مردمشناسانه برای رفع مشکلات عملی در محیطهای ورزشی مانند تربیت بدنی،تفریحات و برنامههای مربوط به فضاهای سرپوشیده 01-کاربرد روشهای مردمشناسانه در طرح و اجرای برنامههای تربیت بدنی،تفریحی و فعالیتهای سالنی 11- گسترش فعالیتهای سازنده اوقات فراغت با استفاده از الگوهای ورزشی 21-ایجاد نگرشهای منتهی به تفاهم میان فرهنگی."