ملخص الجهاز:
"(9) در این مورد به روایات زیر میتوان استناد نمود: امیرالمومنین علی علیهالسلام فرمود که: «رسول صلیالله علیه و آله در دهة آخرین (ماه رمضان) اهل خود را بیدار کردی» (10) چند کس از اصحاب نزد رسول آمده گفتند یا رسولالله در خواب چنان دیدم که لیلةالقدر شب هفتم است از آخر ماه رمضان حضرت فرمود: هر که از شما میخواهد که در شبی از شبهای ماه رمضان به عبادت قیام نماید باید که در شب بیست و سیم باشد» (11) و حدیث معتبری از امام محمد باقر علیه السلام میخوانیم که آن حضرت شب بیست و یکم و شب بیست و سوم را احیا میداشتند و در نصف اول شب مشغول دعا میشدند و در نصف آخر مشغول نماز.
» (19) 2ـ از بین اقوال مختلف مفسران در این زمینه فیض کاشانی این گونه نظر داده است: «نزل فی طول عشرین سنه نجوما من باطن قلبه الی ظاهر لسانه» (20) 3ـ استدلال استاد علامه طباطبایی دراین مورد چنین است: آیاتی که دلالت بر نازل شدن قرآن در ماه رمضان دارد تعبیر به انزال شده است نه تنزیل مثل این آیات: شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن (سوره بقره (2) آیه 185 و سوره دخان (44) آیه 3 و سوره قدر (97) آیه 3).
مفسران قرآن کریم در فضیلت عبادت این شب که بهتر از هزار ماه عبادت است روایاتی نقل کردهاند که در این جا به ذکر چند مورد اکتفا میشود: 1ـ رسول صلیالله علیه و آله «چهار عابد را نام برد که ایشان خدای را پرستیدند هشتاد سال و یک طرفةالعین در وی عاصی نگشتند: ایوب و زکریا و حزقیل و یوشع صحابه را از این عجب آمد؛ جبرئیل آمد و این سوره آورد و باز نمود که: یک شب عبادت تو بهترست از عبادت هزار ماه ایشان."