ملخص الجهاز:
"اما مهمترین دلایل درونی و بیرونی مهجور ماندن فیلم کوتاه و عدم جذابیتش در مقایسه با فیلم بلند برای مخاطب کداماند؟ محدودیت زمانی زمان فیلمهای کوتاه در طولانیترین شکل ممکن به بیش از سی دقیقه نمیرسد و فرصتی برای پرداخت به جزییات و ارایهی کامل اطلاعات چه در زمینهی داستان و چه در مورد شخصیتها وجود ندارد.
در یک اثر بلند سینمایی کارگردان این امتیاز را دارد که به تدریج مخاطب را با فیلم و قصهی آن همراه کند اما فیلم کوتاه فاقد چنین موقعیتی است،وقتی تنگ بوده و اتفاقا به خاطر همین وقت کم حوصلهی مخاطبی که انتظار دارد زودتر به نتیجه برسد هم محدود میشود.
نمادگرایی مفرط به جای طرح داستان حکایت فیلم کوتاه در کشور ما بسیار جالب است چرا که بیشتر کارگردانان فیلم کوتاه در ایران دچار این سوء تفاهم جدی شدهاند که فیلم کوتاه قرار نیست قصهگو باشد در نتیجه همواره در جشنوارههای داخلی با انبوهی از آثار ضد قصهی نمادگرا مواجهیم که نمادهای گل درشتشان را به جای قصههای درگیرکننده و جذاب توی چشممان فرو میکنند."