ملخص الجهاز:
"استاد اطلاع نسبتا وسیع و فراگیری نسبت به تمام ظواهر قرآنی داشت و لذا با طرح هر آیهای طوری درباره آن بحث میکردند که سراسر قرآن مطمح نظر علمی ایشان بوده است زیرا یا از آیات موافق به عنوان استدلال یا استمداد سخن به میان میآمد، یا اگر دلیلی یا تأئیدی از آیات دیگر وجود نداشت آیه محل بحث به گونهای تفسیر میشد که مناقض با هیچ آیه قرآن مجید نباشد.
سوم: استاد علامه طباطبائی تبحری کم نظیر در تفکر عقلی داشت و لذا هرآیه مورد بحث را طوری تفسیر می کرد که اگر در بین مبادی بین یا مبین عقلی دلیل یا تأئیدی وجود داشت از آن در خصوص معارف عقلی، و نه احکام تعبدی به عنوان استدلال بهره برداری شود.
شیوه موضوع مداری در این روش بیش از هر چیز به گردآوری تمام آیاتی که درباره یک موضوع مورد تفسیر در سراسر قرآن وارد شده است بپردازیم و بدون پیش داوریهای قبلی این آیات را در کنار هم چیده، یکیک تفسیر کنیم و سپس در یک جمع بندی رابطه آنها را با یکدیگر در نظر گرفته و از مجموع آنها به یک ترسیم کلی دست یابیم.
در پایان با توجه به نکات و مطالب گفته شده لازم و ضروری است که کلیه روشهای موضوعی (تفسیر با محورالله - تفسیر قرآن به قرآن - روش تسلسل طبیعی - روش موضوع مداری و روش توحیدی) باید توسط اندیشمندان، عالمان و قرآن پژوهان باتوجه به همه شرایط بخصوص شرایط زندگی فعلی مورد بحث و نقد و بررسی قرار گیرد تا تمامی حسن و زیانش مشخص شود چون درسایه همین گفتگو حقیقت روشن، و راه آسان میشود."