ملخص الجهاز:
"تحقیق شخصی و تحقیق جمعی سه پرسش درباره تحقیق علمی در دانشگاههای آمریکا درخور بررسی است:نخست آنکه هزینه آن از کجا به دست میآید؟ دوم آنکه آیا شیوه تأمین هزینه به نحوی هست که آزادی محقق را در کار خود محفوظ بدارد یا خیر؟و سوم آنکه تناسب درست میان وظائف تحقیق و تدریس در دانشگاه چگونه برقرار میشود؟ پیش از شح پاسخهائی که نگارنده به این پرسشها یافته است باید نوع تحقیقی را که در مطالعه حاضر بیشتر مورد نظر بوده است معین کرد.
در شکل نخست که «شیوه سازمانی» Institutional System نامیده میشود وزارتخانه یا مؤسسه دولتی کمک خود را برای مقاصد عام تحقیقی یعنی بدون تعیین نوع و کیفیت تحقیق یا به طور یکجا و دربست در اختیار دانشکدهها یا دانشگاهها قرار میدهد و آنها را نه فقط در انتخاب موضوع تحقیق بلکه در چگونگی تقسیم پول میان رشتههای گوناگون علمی آزاد میگذارد.
ثالثا از برکت پول دولت،برای دانشجویان فوق لیسانس مستمری معین میشود تا تحقیقاتشان پاداشی مادی داشته باشد و همچنین درآمد اعضای هیئت آموزشی دانشگاهها در مدت تعطیلات تابستان تامین میشود(در دانشگاههای آمریکا استادان هر سال فقط حقوق نه ماه را میگیرند) با استفاده از این مزایا،مثلا دانشکده علوم هریک از دانشگاههای طراز اول آمریکا میتواند ترتیبی بدهد تا همه اعضای هیئت آموزشی و تحقیقی آن فقط نیمی از وقت خود را به تدریس و نیم دیگر را به تحقیق اختصاص دهند و علاوه بر آن،گروهی از محققان و دانشمندان را باز به طور نیم وقت در رشتههای مورد نیاز استخدام کند و مستعدترین محققیاران و تازهترین دستگاهها و آزمایشگاهها را در اختیارشان بگذارد."