ملخص الجهاز:
"عز الدوله شرحی بر تلویحات شیخ اشراقی بنام«التنقیحات فی شرح التلویحات»نوشته که در کتابخانه های تهران و خزانه عزوی نجف و آصفیه و کوپرلی و ایا صوفیا و بانگی پور موجود است و کتابهای(الاثار الباقیه و قانون مسعودی بیرونی و شمسیه کاتبی قزوینی و کتاب الهیهء مؤید الدین عرضی)را گلچینی نموده که بنام«الالقاط عن...
این کمونه از آنها جواب گفته نخست«تلخیص لباب لمنطق»سپس«النقط لاعتراضات عن کتاب زبدة لنقض و لباب الکشف»را نوشته است و هر دو بخط خود او بتاریخ شوال 976 در خزانه عزوی موجود است ابن کمونه از حقیقت نبوات و عقاید یهود و نصارا و مسلمین در این باب و ادله آنها در«تنقیح الابحاث فی البحث عن الملل الثلاث»بحث نموده که در کتابخانه مجلس تهران موجود و تاریخ تحریر آن 0601 میباشد و در آنجا سخنانی کفرآمیز نگفته بلکه در آغاز و انجام کتابهای خویش خدایرا ستوده و بر پیامبر و آلش درود فرستاده است و شاید از یهودانی بود که کیش شیعی اختیار کرده بودند گویا آوردن دلائل یهود و نصارا و یهودینژاد بودن او باعث شده که بلوائی در سال مرگش (376)بلند شود:در بغداد شهرت دادند که ابن کمونه یهودی آنکتابرا نوشته و از نبوات بحث کرده و کفر گفته است عوام شوریدند و خواستند"