ملخص الجهاز:
"(3)-روایات متواتر بر آگاهی راسخان از تاویل شهادت میدهند روایات متواتری از پیشوایان شیعه پیرامون همین آیه وارد شده و همگی حاکی است که جمله"الراسخون فی العلم"عطف بر لفظ جلاله(الله)است و راسخان در علم از تاویل متشابه آگاه میباشند و در یکی از این احادیث امام چنین میفرماید:شأن خدا های"برهان"و"نور الثقلین"گرد آمده است و همگی حاکی است که راسخان در علم از تاویل"متشابه"و مجموع قرآن آگاه میباشند5 (5)-نور الثقلین ج 1 ص 262-264 و تفسیر برهان ج 1 ص 270-271 با توجه به این بخش از روایات یک فرد مومن به عصمت پیشوایان و تواتر این گونه از روایات نمیتواند جز این بگوید که راسخان در علم از تاویل"متشابه"آگاه میباشند.
تنها حدیث مخالف در این مورد یک حدیث مخالف وارد شده است و حاکی است که راسخان در علم از تاویل"متشابه"آگاه نبوده و فقط وظیفه آنان ایمان به صدور هر نوع آیه از جانب خدا است این حدیث در نهج البلاغه و تفسیر برهان و نور الثقلین و دیگر کتابهای حدیثی با اختلاف مختصری در متن وارد شده است اینک ما آن را مطابق"نهج البلاغه"نقل میکنیم: "و اعلم ان الراسخین فی العلم هم الذین اغناهم الله عن اقتحام السدد المضروبه دون الغیوب،الاقرار بجمله ما جهلوا تفسیره من الغیب المحجوب فمدح الله اعترافهم بالعجز عن تناول ما لم یحیطوا به علما و سمی ترکهم التعمق فیما لم یکلفهم البحث عن کنهه رسوخا"6 راسخان در علم کسانی هستند که اعتراف به عجز در برابر اسرار غیبی و آنچه از تفسیر آن عاجزند،آنان را از کاوش پیرامون آنها بینیاز ساخته است،و خداوند اعتراف آنان را به ناتوانی از درک چیزی که به علم ندارد ستایش کرده و ترک ژرفگرائی آنها را درباره موضوعی مکلف به غور در آنها نکرده است"رسوخ"نامیده است."