خلاصة:
موضوع این سمینار» «آسیبهای اجتماعی» ریشهها و پیامدها» است که یکی از موضوعات
بسیار مهم و حساس دراین مقطع برای کشور ما است. این موضوع از ابعاد مختلف اجتماعی,
روانشناختی, علوم تربیتی» حقوق و کیفزشناسی وهمچنین از زوایای اطلاعاتیء انتظامیءامنیتی»
قضائیء سیاسی واقتصادی قابل بحث و بررسی است.
مسئله آسیبهای اجتماعی برای همه جوامع و همه نظامهای حکومتی به عغنوان یکی از
دلمشغولی های اصلی دولتمردان محسوب می شود. به ویژه برای کشور و انقلاب ما که یکی از
اهداف مهم آن, استقرار نظام اخلاقی و معنوی در جامعه بوده است. بنابراین» طرح این مبحث
برای جامعة ما دارای اهمیت خاص و ویژهای است. معمولا در هر جامعهای» وسعت
آسیبهای اجتماعیء نرخ رشد و نحوه تراکم آنها سه علامت مهم هشداردهنده تلقی می شوند.
اگر آسیبهای اجتماعی دارای گسترة وسیع» تراکم و نرخ رشد بالایی باشند, نه تنها آرامش و
امنیت جامعه رابه مخاطره می افکنند بلکه حتی ممکن است امنیت ملی یک کشور رانیز مورد
تهدید قرار دهند.
مسثله بسیار مهم در شرایط فعلی برای جامعة ما علاوه بر مسئله نرخ جرایم و مفاسد
اخلاقی, شکافهای گوناگون اجتماعی است. در واقع امروزه درکشورمان شاهدگسل های فراوان اجتماعی هستیم که این گسلها هم خود آسیب اند و هم آسیب ساز می باشند؛ از قبیل فاصله
ارزشی و هنجاری بین نسلها که به نظر میرسد این شکافها در مسیر پیشروی و نهادینه شدن
میباشند. در بحث فاصله ارزشی بین نسلهاء شکاف بین نسل انقلاب و دو نسل بعد از آنء از
اهمیت خاصی برخوردار است.
ملخص الجهاز:
"در اینجا به برخی از عناوین مهم آسیبهای اجتماعی اشاره میکنم،تا وسعت این بحث برای ما روشن شود: 1-آسیبهای خانوادگی مثل اختلافات خانوادگی،طلاق و کودکان فراری و خیابانی؛ 2-نرخ ناهنجاریهای خطرناک مثل قتل،سرقت،سرقت مسلحانه، تجاوز و امثال اینها؛ 3-منازعات و تضادهای اجتماعی اعم از منازعات و اختلافات قومی یا منازعات و تضادهای منطقهای؛ 4-تمایل به مهاجرت،میزان مهاجرت و مهاجرتهای غیرقانونی؛ 5-کاهش احساسات سعادت و خوشبختی در جامعه؛ 6-عدم امید به آینده و تاریک بودن افق آینده زندگی؛ 7-نگرانیهای اجتماعی،عدم رضامندی و عدم آرامش اجتماعی؛ 8-عدم اطمینان از ثبات منزلت و موقعیت اجتماعی؛ 9-سطح میزان عواطف متقابل مردم به یکدیگر؛ 01-سطح اعتقاد و اعتماد به یکدیگر؛ 11-سطح همبستگی اجتماعی؛ 21-تعداد گروهها و تشکیل اجتماعی؛ 31-تعداد سلاحهای گرم موجود در جامعه؛ 41-تعداد اراذل و اوباش و افراد شرور در جامعه؛ 51-تعداد باندهای خلافکار؛ 61-میزان پایبندی مردم به قانون؛ 71-نقش نهادهای هنجارساز:از قبیل خانواده،مدرسه،صداوسیما،و مراجع سنتی مردم؛ 81-نرخ بیکاری؛ 91-تعداد زندانیان و مراجعهکنندگان به مراکز انتظامی و قضایی؛ 02-اوقات فراغت جوانان؛ 12-میزان تحصیلات افراد؛ 22-سرعت برخورد انتظامی و اطلاعاتی و جایگاه آنها در جامعه؛ 32-سن ازدواج؛ 42-میزان آموزش مردم در خصوص مسائل اجتماعی؛ 52-میزان همکاری مردم با پلیس؛ 62-میزان استانداردهای حفاظتی و فرهنگی در مجتمعهای مسکونی،اداری و عمومی؛ 72-میزان امر به معروف و نهی از منکر و نحوهء اجرای آنها؛ 82-میزان مصرف موادمخدر؛ 92-میزان مشارکت اجتماعی در صحنه سیاسی و اجتماعی؛ 03-اعتراضها و جنبشهای اجتماعی؛ 13-بحران هویت در میان جوانان؛ 23-اختلال هنجاری:برهم خوردن نظم هنجاری و یا شکسته شدن هنجارها؛ 33-انشعاب گفتمان مذهبی و پیدایش قرائتهای جدید؛ 43-بحران اقناعسازی در افکار عمومی؛ 53-بوجود آمدن افراطیگری و پرخاشگری گروههای اجتماعی؛ 63-تعمیق شکافهای اجتماعی و شکافهای اجتماعی متراکم؛ 73-گسست ارزشی و ناهماهنگی ارزشی در محیطهای مختلف اجتماعی؛ 83-تعارض نسلها(نسل انقلاب و نسلهای بعد از انقلاب)؛ 93-فاصله آرمانها و واقعیتهای جامعه؛ 04-نحوه رویکرد با تحولات جهانی و تکنولوژی ارتباطات."